Peugeot’nun crossover segmentindeki yeni temsilcisi 2008’i Fransa’nın Alsas (Alsace) bölgesinde düzenlenen basın test sürüşü aktivitesinde kullanma fırsatı bulduk. Peugeot 2008, Eylül 2013’ten itibaren ilk etapta 1.2L VTi 82 HP, 1.6L HDi 92 HP ve 1.6L VTi 120 HP olmak üzere 3 motor seçeneği, manuel ve otomatik versiyonları ile Türkiye’de satışa sunulacak. Fiyatı ise henüz açıklanmış değil.
Bilindiği gibi B segmenti olarak da tanımlanan küçük sınıfta Avrupa piyasasında en çok satan karoser tipi hacthback. Bununla birlikte 2010’dan itibaren station, MPV, coupe – cabrio karoserli B segmenti araçların satışları az da olsa düşme eğiliminde, SUV ve crossover B segmenti araçların satışları ise yükselme eğiliminde.
Güncelleme, 24 Ağustos 2013: Peugeot 2008 Türkiye fiyatları belli oldu. Fiyat listesine ulaşmak için BURAYA TIKLAYIN!
Bunun farkında olan üreticiler de ardı ardına B segmenti crossover ve SUV’ları tanıtmaya (Nissan Juke, MINI Countryman, Renault Capture gibi) başladılar. Peugeot’nun bu sınıftaki yeni temsilcisi ise projesi 2010’da start alan ve 2013 Cenevre Otomobil Fuarı’nda sergilenen 2008. Hatırlanacağı gibi Peugeot’un daha önceden station-crossover olarak tanımlanabilecek modeli 207 SW Outdoor vardı. Peugeot 2008’in bu modele göre en büyük farkıysa en baştan itibaren crossover olarak tasarlanmış olması. Şehirde yaşayan ama hafta sonlarında doğa gezintileri yapmaktan hoşlanan, hobi sahibi, kaliteden ödün vermeyen, otomobillerinde duygusallık arayan ve geleneksel B segmenti hatchback otomobillerden sıkılmış kişileri hedefleyen 2008, hatchback karoserli 208 ile aynı platforma sahip ve 3’te 2 oranında ortak parça kullanılmış. Avrupa pazarına yönelik olarak Fransa’da 2013 yılında üretilmeye başlanan Peugeot 2008 2014 yılında Çin’de, 2015 yılında ise Brezilya’da da üretilecek.
Tasarım ve boyutlar
Beğeniler kişiden kişiye değişeceğinden 2008’in çekiciliği konusunda fazla yorum yapmayacağız. Peugeot’nun son dönemdeki yeni tasarım anlayışı doğrultusunda tasarlanan 2008, özellikle yandan bakıldığında arka cam hizasında yükselişe geçen tavan çizgisi ile dikkat çekiyor ve bu yükseltinin otomobile ayrı bir hava verdiği kesin. Bu yükseklik kazanımından elde edilen bölüm ise krom bir kaplama ile kaplanılmış. Yalnız bu yükseklik sadece tavan çıtalarının olduğu kısımda yani tavanın orta kısmını kapsamıyor. Bundan dolayı arka kısımda yükselen tavan çizgisinin arka koltuktaki baş mesafesine pek bir etkisi olmamış gibi.
2008’in 4159 mm’lik uzunluğu platform kardeşi 208’den 197 mm, 1556 mm’lik yüksekliği ise 96 mm daha fazla. 2538 mm’lik dingil mesafesi ve 1739 mm’lik genişlik ise aynı. 2008’in 165 mm’lik taban yüksekliği de 208’e göre 25 mm daha fazla.
2008’in iç mekanı 208 ile büyük ölçüde benzeşiyor. Kalite hissi iyi olan bu iç mekan deyim yerindeyse direksiyon simidine göre şekillendirilmiş. Bu yüzden gösterge tablosu küçük direksiyon simidinin arkasına yerleştirmek mümkün olamadığı için daha üste konumlandırılmış. Bu yerleşim nedeniyle gösterge tablosu bazı kullanıcıların koltuk ayarlarında biraz perdelenebiliyor. Otomobilin ön koltukları rahat ve yan destekleri iyi. Arkada sunulan diz mesafesi ise eğer çok uzun boylu değilseniz yeterli. Baş mesafesi de fena sayılmaz. Tavan tutamaklarının olmamasının eksikliği hissediliyor.
İç mekanda en fazla dikkat çeken nokta 7 inçlik dokunmatik SMEG ekran ve opsiyonel olarak alınan Grip Control adlı gelişmiş çekiş kontrol sisteminin kumandası.
Sürüşü nasıl?
2008, konforlu bir sürüşe sahip. İlk gün 115 HP güç ve 270 Nm tork üreten Grip Control’süz 1.6 e-HDi’ı, virajlı dağ yollarında denedik. 6 ileri manuel şanzımanla kombine edilmiş nu motor fabrika verilerine göre otomobile 10.4 saniyelik 0-100 km/s hızlanma zamanı ve 188 km/s’lik maksimum hız sağlıyor. Alt devirlerde bile yeterli çekiş sunan 115 HP’lik 1.6 e-HDi, maksimum torkun ortaya çıktığı 1750 d/d’den itibaren daha da canlanıyor. Otomobil yüksek karoserine rağmen yol tutuşu güvenli. Süspansiyon konforu da gayet iyi, en azından Fransa yollarında bize öyle hissettirdi. Ama toprak parkurlarda, 205/50 R 17 ebadındaki lastiklerin etkisiyle bazı kısa-sert darbelerin emiliminde zorlandığını da fark ettik. Küçük direksiyon simidi ise ele oturması ve verdiği tepkilerle beğenimi topladı.
İkinci gün kullandığım 1.2 VTi 82 HP ise beni 1.6 e-HDi’a göre daha fazla şaşırttı. Çünkü mütevazı 1.2 litrelik motor, 82 HP gücü ve 118 Nm torku ile hızlı olmada da gayet yeterli bir performans ve çekiş ortaya koydu. En azından otoyol harici yollardaki durum buydu. Kendine has sportif bir sesle çalışan 3 silindirli motor 5 ileri oranlı manuel şanzımanla kombine edilmiş. Vites yolları biraz uzun olsa da vites geçişleri rahat. Bu noktada 2008’in genel hafifliğinden de bahsetmek gerek. 2008, eski 207 SW Outdoor’a göre benzinli versiyonlarda 151 kg’a kadar, dizel motorlarda ise 174 kg’a kadar daha hafif. Daha eşit bir değerlendirme açısından ise 2008 1.6 e-HDi 92 HP’nin 207 SW 1.6 HDi 92 HP’den 104 kg daha hafif olduğunu söyleyebiliriz.
Hafiflik hem yakıt tüketimine, hem de performansa olumlu etki eden bir faktör.
Grip Control
Peugeot 2008 önden çekişli bir otomobil. Ama Grip Control adlı gelişmiş çekiş kontrol sistemi ve bu sistemle gelen M+S lastiklerle, değişken zeminlerde biraz daha etkili çekiş sağlamamak mümkün. Biz de Grip Control sistemini özel olarak hazırlanmış çamurlu parkurda, 1.6 litrelik e-HDi motorlu versiyonda denedik. Bu sistemde 5 kullanım seçeneği var. Yol modu, kar modu (50 km/s’ye kadar), çamur modu (80 km/s’ye kadar), kum modu (120 km/s’ye kadar) ve ESP kapalı modu (50 km/s’ye kadar). Biz doğal olarak çamur modunu kullandık. Hatırı sayılır derecede dik ve yağan yağmurla iyice ağırlaşmış olan toprak zeminde dip gazla yaptığımız denemelerde, otomobil zorlanarak da olsa tırmanmayı başardı. Zaten önemli olan da başarmak. Bu sistemde çekiş kontrol sistemi patinajı algılayarak tekerleklere giden gücü ayarlıyor ve bir nevi kilitli diferansiyel etkisi göstererek hizmet veriyor. Peugeot yetkilileri 2008’deki Grip Control sisteminin aha önceden 3008’de gördüğümüz bu sistemden biraz daha etkili olduğunu, bunu da yeni yazılımla yaptıklarını belirttiler.
Sonuç
Peugeot 2008, güvenli ve konforlu sürüş özelliklerine, B segmenti için gayet büyük ve pratik bir bagaja sahip. Bunun dışında ışıklı tavan döşemesi gibi ilginç ve hoş detaylara sahip.
Peugeot 2008 1.2 VTi 82 HP ilk sürüş izlenimi -test videosunu izlemek için BURAYA TIKLAYIN!
Teknik özellikler – fabrika verileri |
1.2 L VTi 82 HP |
1.6 L e-HDi 115 HP |
Motor |
1199 cc, 3 silindirli, benzinli |
1560 cc, 4 silindirli, dizel |
Şanzıman |
5 ileri manuel |
6 ileri manuel |
Maks. güç |
82 HP @ 5750 d/d |
115 HP @ 3600 d/d |
Maks. tork |
118 Nm @ 2750 d/d |
370 Nm @ 1750 d/d (overboost ile 285 Nm) |
Maks. hız |
169 km/s |
188 km/s |
0-100 km/s hızlanma |
13.5 sn |
10.4 sn |
Tüketim (ş.içi/ş.dışı/ort.) |
6.0 / 4.3 / 4.9 lt/100 km |
4.7 / 3.6 / 4.0 lt/100 km |
CO2 emisyonu |
114 g/km |
105 g/km |
Boyutlar (u/g/y) |
4159/1739/1556 mm |
4159/1739/1556 mm |
Bagaj hacmi |
360-1194 lt (VDA 211) |
360-1194 lt (VDA 211) |
Ağırlık |
1045 kg |
1180 kg |
Emre Bey,
Mitsubishi Lancer 1.6L testi yapabilirseniz sevinirim. Son günlerde meth ediliyor.