Son dönemlerde sedan karoserli otomobillerin coupe türevlerine yeni model adı verilmesi sıkça karşımıza çıkıyor. Bunun en son örneklerinden biriyse BMW 4 Serisi Coupe. BMW 4 Serisi Türkiye’de ilk etapta 420d dizel (64.500 Euro) ve 428i xDrive benzinli (70.900 Euro) olmak üzere iki motor seçeneği ile yollara çıktı. Biz de 4 Serisi’nin 184 HP’lik dizel motora sahip 420d versiyonunu İstanbul’da düzenlenen basın test sürüşü etkinliği kapsamında kullandık.
Tasarım bir coupe için önemli noktalardan birisi. Mevcut 3 Serisi Sedan ile aile bağlarını gizlemeye gerek duymayan 4 Serisi Coupe, buna rağmen ince detayları sayesinde çok daha güçlü ve daha özel bir görünüme sahip. Özellikle farklılaştırılmış tampon tasarımı, ön çamurluklardaki solungaçlar ve daha belirgin hale getirilmiş omuz çizgisi 4 Serisi Coupe’yi güçlü gösteren detaylar. Bu noktada otomobilin burnunda, tamponun sağ ve sol tarafında bulunan “air curtain-hava perdesi” adı verilen hava yarıklarının, havayı lastiklerin etrafından yönlendirerek tahliye etme özelliği sayesinde yüksek hızlarda rüzgar direncini azalttığını söyleyelim. Çamurluklardaki hava solungaçları da işlevsel ve davlumbazların içindeki havanın neden olduğu türbülans ve sürtünmeyi azaltıyor.
BMW 4 Serisi Coupe’nin 4638 mm’lik uzunluğu 3 Serisi Sedan’dan 14 mm daha fazla, 1825 mm’lik genişliği 14 mm daha fazla, 1362 mm’lik yüksekliği ise 67 mm daha az. 2810 mm’lik dingil mesafeleri ise aynı.
Gelelim iç mekâna… 420d’nin ön konsolu güncel 3 Serisi Sedan ile benzer. İç mekân spor bir otomobil için yeterince işlevsel ve 3 kollu direksiyon simidi şık bir tasarıma sahip olmasının yanı sıra ele de iyi oturuyor. Kalite hissi iyi olsa da sağ kapı tutamağının yerine tam oturtulmamış olması gözümüze battı. Tabi bu durum test aracımıza özgü bir durum olabilir. Coupe otomobillerde arka koltuklar birinci öncelik değil ve baş mesafesi doğal olarak 3 Serisi Sedan’dan daha az. Ama yine de kabul edilebilir bir yaşam alanı mevcut.
Sürüş özellikleri
420d’de bulunan 8 ileri oranlı otomatik şanzımanla kombine edilmiş 2 litrelik turbo dizel motor, 184 HP güç ve 380 Nm tork üretiyor. 1750 d/d’den itibaren gelen maksimum tork sayesinde alt devirlerde bile etkili çekiş sunan bu motor otomobile sağladığı 7.3 saniyelik 0-100 km/s hızlanma değeri ile performanslı sürüş beklentilerini rahatça karşılıyor. Üstelik fabrika verisi şehiriçi yakıt tüketimi de 5.4 lt/100 km ve bu değer oldukça ekonomik.
M Spor Paket’li 420d ile yola çıktığımda ilk dikkatimi çeken nokta süspansiyonun sportif sertliği oldu. Direksiyon tepkileri çok iyi olan otomobil, sıkı süspansiyon sistemi, yüzde 50:50 ağırlık dağılımı ve düşük ağırlık merkezi sayesinde virajlı yollarda üst düzey yol tutuş sağlıyor. Elektronik sürüş destek sistemlerini kapattığınızdaysa bu otomobilin tadını daha çok çıkartabilmek mümkün. Tabi tecrübeli olmak şartıyla… Vites kolunun sol tarafındaki butondan otomobilin sürüş modunu Eco Pro, Comfort ve Sport (Sport+ opsiyonel) olarak ayarlayabilmek mümkün. Eco Pro modda otomobilin ekonomi potansiyeli tamamen kullanılıyor ve gaz pedalı tepkileri biraz ağırlaşıyor. Bununla beraber klima sistemi de ekonomi odaklı çalışıyor. Eco Pro moduna eklenen yelken-seyir modu sayesinde 50-160 km/s hızlar arasında ayak gaz pedalından çekildiği zaman motor ve aktarma organları ayrılıyor. Yani vites boşa atılmış oluyor ve araç bu sayede yolda akarcasına ilerliyor. Bu sayede hem daha sessiz hem de daha düşük yakıt tüketimi elde edilebiliyor. Tüketimi düşürmek için diğer bir silahsa stop-start sistemi. Bu sistem tüketimi düşürse de biraz sarsıntılı çalışıyor.
Sonuç
BMW’nin coupeleri her zaman için sürüş zevki yüksek modeller olarak bilinir. 420d de bu genellemenin dışında değil.
BMW 320d Coupe fabrika verileri – teknik özellikler
Motor:1995 cc, 4 silindirli, 16V, turbodizel
Şanzıman: 8 ileri otomatik
Maksimum güç: 184 HP @ 4000 d/d
Maksimum tork: 380 Nm @ 1750-2750 d/d
Maksimum hız: 232 km/s
0-100 km/s: 7.3 sn
Boyutlar (uz./gen./yük.): 4638 / 1825 / 1362 mm
Bagaj hacmi: 445 lt
Tüketim (ş.içi/ş.dışı/ort.): 5.4/ 4.1 / 4.6 lt /100 km
Baz fiyat: 58.148 Euro/160.704 TL
+ Direksiyon hissi, yol tutuş, performans, yakıt tüketimi
– Sarsıntılı stop-start sistemi
CO2 emisyonu: 121 g/km