Perşembe, Kasım 21, 2024
Ana SayfaTestlerBMW i3 test-ilk sürüş

BMW i3 test-ilk sürüş

BMW’nin başka bir modelden devşirmek yerine, sıfırdan ve elektrikli otomobil altyapısı düşünülerek hazırladığı otomobili i3, 2014 yılında ülkemizde satışa sunulacak. Biz de bu otomobili İstanbul’da ufak bir parkurda kısa bir test sürüşü ile deneyimledik.

Otomobilin yüz yılı aşan tarihinde güç kaynağı  birkaç deneysel otomobili saymazsak hep içten yanmalı motorlar olmuştu. Ama artık seçenekler arasında artık elektrikli otomobiller de mevcut. BMW i3’le ilk tanışmam bundan yaklaşık 2.5 yıl kadar önce otomobil henüz prototip bile değilken olmuştu. BMW’nin Münih’teki tesislerine yaptığım ziyarette bu otomobilin tamamen karbon fiberden mamul iskeletini ve eskizlerini görmüştüm. Şimdi ise canlı olarak İstanbul’da karşımda…

LifeDrive felsefesi ile tasarlanmış BMW i3, alışılageldik BMW’lerden oldukça farklı. 3999 mm’lik uzunluğu ve 1775 mm’lik genişliği ile küçük sınıf premium bir hatcback olan BMW i3, karbon fiber karbon fiber-takviyeli plastikten (CFRP-Carbon fibre-reinforced plastics) üretilmiş bir gövdeye sahip. Bunun en büyük avantajı kuşkusuz ki hafif olması nedeniyle enerji tüketimine ve menzile olumlu etki göstermesi. Alüminyumdan yüzde 30, çelikten ise yüzde 50 daha hafif olan bu malzeme sayesinde batarya grubunun ağırlığı tolere edilebilmiş ve 1195 kg’lık toplam ağırlık sağlanmış. Bu malzemenin korozyon, asit ve çözücülere dirençli olmasıysa diğer bir avantajı. Aracın üretiminde kullanılan malzemeler geri dönüştürülmüş veya yenilenebilir.

Gelelim iç mekâna. 4 kapılı bir otomobil olan BMW i3’ün arka kapıları ters yönde açılıyor. İç mekân son derece sade ama bir o kadar da alışılmadık. Bunun nedeniyse hem tarzı, hem de doğal malzemelerin kullanılmış olması. Özellikle konsol ve kapı içlerinde kullanılan kenaf bitkisinden elde edilen lifli kaplamalar doğallık ve farklılık hissini yükseltiyor.

Nasıl çalışıyor?

Otomobilde anahtarsız çalıştırma sistemi bulunuyor ve çalıştırma butonu direksiyon kolonunun sağ tarafında yer alan vites kumandasına entegre. Otomobilde yer alan elektrik motoru 170 HP (125kW) güç ve 250 Nm tork üretiyor. Doğal olarak ses yok. Elektrik motorları çalıştıkları andan itibaren maksimum tork sundukları için alıştığımız vites dişli kutusuna gerek yok. Bir ileri, geri, boş ve park vitesleri var. Bagaj zemininin altında yer alan motor maksimum torkunu ilk andan itibaren ürettiği için gaz pedalına ilk basma anından itibaren tepki almak mümkün. 0-60 km/s hızlanmasını 3.7 saniyede tamamlayan otomobilin 0-100 km/s değeri ise 7.2 saniye. Bu değer GTi sınıfındaki araçlarla benzer. Direksiyon turu 2.5 ve son derece rahat kullanıma sahip. Elektrikli otomobillerin bir özelliği olarak rejeneratif fren tertibatı ile donatılmış bu araçta ayak gazdan çekildiği zaman geleneksel otomobillerin tersine, etkin bir yavaşlama eğilimi görülüyor. Yetkililer fren etkisinin ayağı gazdan hızlı çekip-çekmeme ile ilgili olarak değişkenlik gösterdiğini ifade ediyor.

Şarjı ne kadar gidiyor?

Aracın tabanında, yaşam alanının altında yer alan lityum iyon batarya grubu, BMW i3’e günlük kullanım şartlarında 130-160 km arasında menzil sağlıyor. EcoPro+ modunda menzili 20 km kadar arttırmak mümkün. Bataryaların hızlı şarj ile 30 dakikada, BMW i Wallbox şarj tertibatı ile 3-6 saat arasında, geleneksel priz ile 6-8 saatte doldurulabildiği ifade ediliyor.

BMW i3,  menzil uzatıcı benzinli motorlu versiyona da sahip. Ancak bu aracın Türkiye’de satılması biraz zor, çünkü mevcut mevzuata göre otomobil benzinli araç muamelesi görecek. Bu versiyonda  2 silindirli, 650 cc’lik 34 HP güç üreten benzinli motor elektrik üreterek otomobilin menzilini 300 km’ye yükseltiyor. Bu otomobilde motorlar arka aksta, 9 lt’lik yakıt tankı ise önde bulunuyor. Range extender-menzil uzatıcı benzinli motora sahip versiyonun ağırlığı ise 1315 kg.

Sonuç

Kısa kullanımımızda BMW i3, şehiriçi için pratik kullanımlı bir otomobil izlenimi verdi. İleride kapsamlı bir test sürüşü yaparsak sürüş dinamikleri ve gerçek hayat kullanımı ile ilgili daha fazla fikre sahip olabileceğiz. 2014 yılı içinde Türkiye’de satışa sunulacak BMW i3’ün fiyatı henüz belli değil.

BMW i3

Fabrika verileri – teknik özellikler

Motor:BMW eDrive elektrikli motor

Maksimum güç:          170 HP

Maksimum tork:         250 Nm

Maksimum hız:           150 km/s

0-100 km/s:     7.2 sn

Boyutlar (uz./gen./yük.):        3999 / 1775/ 1578 mm

Bagaj hacmi:   260-1100 lt

Menzil:            130-200 km

 Fiyat:  Henüz belli değil

+          İvmelenme

           Euro NCAP’ten 4 yıldız

 

CO2 emisyonu:          0 g/km

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

 

spot_imgspot_imgspot_img
spot_imgspot_imgspot_img

Kategoriler