Çarşamba, Aralık 11, 2024
Ana SayfaLastikDunlop SP Touring R1 inceleme

Dunlop SP Touring R1 inceleme

Dunlop SP Touring R1 inceleme. Standart binek lastik nedir? Önce bu sorunun yanıtını verelim. Standart binek lastik; genelde küçük ve kompakt sınıf otomobillerin, düşük güçlü versiyonlarında tercih edilen lastiklerdir. Bu lastikleri, giriş seviyesi lastikler olarak düşünebiliriz.  Standart binek yaz lastiklerinden beklenenler, beklenenler de diğer lastiklerden farklı sayılmaz. Sürüş güvenliği, güvenli frenleme, yol tutuş, ekonomi olarak sayabiliriz. Bu tip lastiklerde ayrıca ekonomi (yakıt ekonomisi, uygun fiyat ve yüksek kilometre ömrü) de aranan özellikler arasında.

Dunlop SP Touring R1 inceleme. Bu lastik standart binek lastikler arasında en çok merak edilen modellerden bir tanesi.

Biz de bu yazımızda çokça sorulan ve standart binek tipte lastik ihtiyacı olanlar için fikir vermesi açısından Dunlop  SP Touring R1 175/70 R14 84T’yi incelemeye aldık. Öncelikle Dunlop markasından bahsedelim. Lastik tarihi Dunlop ile başlıyor desek yeridir. Çünkü şişirilebilen ilk lastiği 1887 yılında John Boyd Dunlop adlı bir İskoç icat etti. Günümüzde Dunlop markası Kuzey Amerika ve Avrupa’da Goodyear, Asya ve Afrika ülkelerindeyse Sumitomo Rubber çatısı altında faaliyet gösteriyor.

2012’den beri Dunlop’un Türkiye’deki satış faaliyetlerini yürüten ve Sumitomo Rubber ile ortak olan AKO (Abdülkadir Özcan), 2015 yılından beri de Dunlop lastiklerinin Türkiye’de üretimi yapıyor.

Dunlop  SP Touring R1 inceleme

Ülkemizde üretilen Dunlop SP Touring R1; 155/70 R13 – 195/65 R15 aralığında 16 farklı ebatta satılıyor. Bizim 2014 model Seat Ibiza 1.4 Hatchback araçta denediğimiz ebatsa 175/70 R14 84T. 84 olan yük endeksi bu lastiğin bir tanesinin 500 kg yük kapasitesi olduğunu gösterirken, T hız endeksi de lastiğin 190 km/h hız limitine sahip olduğunu gösteriyor. Bu ebattaki Dunlop SP Touring’in tanesi piyasada 275-300 TL aralığında bulunabiliyor. Bu fiyat, bu tip bir lastik için makul sayılabilecek bir fiyat. Fikir vermesi açısından aşağıda farklı markaların, aynı ebattaki standart binek lastiklerinin fiyatlarına göz atabiliriz. Bunlardan iki tanesi yine AKO tarafından üretilen Petlas, diğeri de Dunlop’un farklı pazarlardaki çatı kuruluşu olan Goodyear üretimi.

Petlas Imperium PT515 175/70 R14  internette fiyat 220-262 TL civarında.

Petlas Progreen PT525 175/70 R14 internette fiyatı 220-262 TL civarında.

Goodyear Efficient Grip Compact 175/70 R14 ise yaklaşık 400 TL’den başlayan (2019 üretim yılı) fiyatlara sahip.*

Bu veriler ışığında Dunlop SP Touring R1’in bu kategori için fiyatının ortalama olduğunu görüyoruz. Ancak AB lastik etiketlerine baktığımızda Dunlop SP Touring R1’in, yukarıda bahsi geçen örneklerden daha avantajlı olduğu görülüyor. Yakıt tasarrufuna direkt etki eden, yakıt verimliliği sınıfı, model adında “efficient” (verimli) olan Goodyear Efficientgrip Compact’ta C. Model adında “green” yani yeşil olan Petlas Progreen PT525’te de durum farklı değil, onda da C.  SP Sport Touring de bu konuda ortalama bir değer olan C değerine sahip. Petlas Imperium PT515 ise E sınıfı yakıt verimliğine sahip. C ile E yakıt verimliliği arasında aynı araç ve şartlarda 0.14 lt/100 km’lik bir yakıt tüketimi farkı ortaya çıkar.

AB (Avrupa Birliği) lastik etiketleri, lastiklerin temel performans değerlerinden bazıları hakkında fikir veriyor.

Islakta fren mesafesi önemli bir güvenlik kriteri. Lastik etiketi üzerindeki değerler-harfler, 80 km/h hızla, ıslak zeminde yapılan fren mesafesini belirtmek için kullanılır. Burada etiket değeri A olan bir lastikle B olan bir lastik arasında ıslak zemin fren mesafesi arasında +3 metre fark vardır. Etiket değeri C olan lastikle, etiket değeri B olan lastiklerin fren mesafesi farkı ise +4 metredir. Yani ıslakta tutunma değeri C olan bir lastik, A alan bir lastikten 7 metre daha uzun bir mesafeye ihtiyaç duyar. Bu ne anlama geliyor? Ortalama küçük sınıf (B segmenti) bir otomobilin uzunluğu 4 metredir. Bu durumda ıslak zeminde fren etiket değeri A olan bir lastik takılı otomobilin durduğu yerde, etiket değeri C lastik takılı olan otomobil, ancak öndeki otomobilin içinden geçtikten sonra durabilir!

Sürüş izlenimi

2019’un 26. haftası üretilmiş Dunlop SP Touring R1 175/70 R14 ile yaklaşık 500 km yol yaptım. Bu süre zarfında ıslak-kuru zemin, parke yollar, bozuk asfalt yollarda da sürüş tecrübesi yaşadım. Lastik havalarını düzenli olarak kontrol ettim ve otomobilin üreticisinin tavsiye ettiği ön 33 PSi/arka 32 PSi hava basınçlarıyla kullandım. Bu süre zarfında SP Touring R1 gayet kontrollü ve güvenli sürüş özellikleri gösterdi. Düz gidiş stabilitesi başarılı, bununla beraber sürüş güvenliği de bu tipte yüksek yanaklı bir lastik için tedirginlik verici değil. Gürültü düzeyiyse ortalama, sürüş konforu ise tatminkar.

Lastik diş derinliği 7.9 mm.

Bu lastikle diş derinlik ölçümü ve lastik hamuru sertlik ölçümü de gerçekleştirdim. Bu sayede diş derinliği 7.9 mm olan lastiğin aşınma hızını ve 65 olan hamur sertlik değerinin zaman geçince ne kadar sertleşeceğini de görme imkanı olacak.

Sonuç olarak baktığımızda Dunlop SP Touring R1, dengeli sürüş özellikleri olan, fiyatının hakkını veren başarılı bir lastik.

Dunlop SP Touring R1, standart binek bir yaz lastiği için yumuşak sayılabilecek bir hamura sahip. 17 °C ortam sıcaklığında yapılan ölçümde lastik sertliği 65 çıktı.

Yumuşak lastik – sert lastik araştırmasına BURAYA TIKLAYARAK ulaşabilirsiniz!

Önceki İçerik
Sonraki İçerik

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

 

spot_imgspot_imgspot_img
spot_imgspot_imgspot_img

Kategoriler