Beklenen rapor geldi. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), 2011 yılında Türkiye’de satılan tüm marka ve modellerin otomobil ve hafif ticari araç satış adetlerinin bulunduğu raporu bizlerle paylaştı. Ben de bu köşe yazımda, sizlere hangi markanın 2011 yılında Türkiye’de kaç adet otomobil ve hafif ticari araç sattığını yayınlayıp, o rakamları markanın 2010 performansıyla karşılaştıracak ve yorumlar yapacağım.
Önce 2011 Türkiye Otomotiv pazarının genel satış rakamlarını paylaşayım: 2011’de tüm zamanların satış rekoru kırıldı. Toplam pazar 864.439 adette kapandı. Bu rekor pazarın içinde 593.519 adet otomobil ve 270.920 adet hafif ticari araç satışı yer aldı. Otomobil satışlarının segment detayına inersek, 2011’de ortaya şöyle bir tablo çıktığını görüyoruz: 593.519 adetlik toplam otomobil satışının 2941 adedi A segmenti, 210.531 adedi B segmenti, 283.551 adedi C segmenti, 75.094 adedi D segmenti, 17.987 adedi E segmenti ve 3415 adedi F segmentinde gerçekleşti. Kısacası; Türkiye’de satılan her iki otomobilden yaklaşık biri C segmentinde yer alıyor. Ama B segmentinin payı da yine yabana atılır gibi değil.
Daha da detaya inip, Türkiye’de en çok satan üç karoser tipine bakarsak birinci sırada toplam 151.205 adetle C segmenti sedan otomobiller, ikinci sırada 119.044 adetle B segmenti hatchback otomobiller, üçüncü sırada ise 89.198 adetler C segmenti hatchback otomobilleri görüyoruz. F segmentinde A segmentinden daha fazla satış yapılmış olması ilginç bir not.
Peki Türkiye otomotiv pazarı 2010 yılını nasıl kapatmıştı. Hemen hatırlatayım: 2010 yılında Türkiye’de 509.784 adedi otomobil ve 251.129 adedi hafif ticari araç olmak üzere toplam 760.913 adetlik satışa ulaşılmıştı. Yapılan hesaplar, 2011’de toplam pazarın 2010’a göre yüzde 13.61 arttığını gösteriyor. Otomobil pazarındaki artış yüzde 16.43, hafif ticari araç pazarındaki artış ise yüzde 7.88 oranında gerçekleşti.
Şimdi sizlere 2011 yılında marka marka otomobil ve hafif ticari araç satış rakamlarını, 2010 satış rakamlarıyla karşılaştırmasını ve marka hakkındaki yorumlarımı sunuyorum.
Alfa Romeo: 898 adet otomobil
2010’da 699 adetlik satışa ulaşan Alfa Romeo, 2011’de satışını 199 adet, yani yaklaşık yüzde 28.46 arttırdı. Bu da yüzde 16.43 olan, otomobil pazarındaki artış oranının üzerinde bir değer. Ama elbette Alfa Romeo gibi bir markanın yılda 898 adet, bir diğer hesapla günde 2.5 otomobil satması pek de başarılı bir operasyon olmasa gerek.
Aston Martin: 20 adet otomobil
ODD’nin 2010 yılı satış raporunda yer almayan Aston Martin 2011’de 20 otomobil sattı. Bu satışın dokuz adedi V8 Vantage, beş adedi Rapide, üç adedi DB9 ve üç adedi de DBS modellerinden geldi. Türkiye distribütörlüğü Borusan Otomotiv tarafından yürütülen İngiliz lüks markasının, F segmentine yeni bir renk getirdiğini belirtelim.
Audi: 12.064 adet otomobil
2010’da 9656 adet satan Audi’de satış artışı yaklaşık yüzde 24.93 oranında gerçekleşti. Bu da premium markanın pazar payını arttırdığı anlamına geliyor. Ama Audi’nin bu satışla, en büyük iki rakibi BMW ve Mercedes-Benz’in gerisinde kaldığını da belirtelim. Audi’nin en çok sattığı model 3104 adetle A3 oldu.
Bentley: 10 adet otomobil
2010’da 14 adet otomobil satan Bentley, 2011’de 10 adette kaldı. Bu da markanın başarısız bir yıl geçirdiğinin göstergesi. Satışlardaki bu düşüş, ÖTV’deki artışa bağlanacak olsa, Ferrari’nin de geçen yıldan daha az satması gerekirdi ki öyle olmadı. Bentley’nin 2011 satışının tamamını Continental ailesine ait modeller oluşturdu.
BMW: 15.018 adet otomobil
2010’da 12.034 adet otomobil satan BMW 2011’de 15.018 adetle yaklaşık yüzde 24.79’luk bir satış artışı yakaladı. Yılı premium rakipleri Audi ve Mercedes-Benz’in önünde kapatan BMW, başarılı bir yıl geçirmiş oldu. BMW’nin en çok sattığı model 5231 adetle 3 Serisi oldu. 2012’de yeni 3 Serisi’nin satışa sunulacak olması, bu rakamı daha da arttıracaktır.
Chery: 1932 adet otomobil + 113 adet hafif ticari araç
2010’da 2320 adet otomobil + 330 adet hafif ticari araç satan Chery’nin 2011’de rekor kıran pazara rağmen satışlarında düşüş yaşaması, markanın başarılı olmadığını ortaya koyuyor.
Chevrolet: 23.610 adet otomobil
2010’da 18.061 adet otomobil satan Chevrolet, 2011’i 23.610 adette kapattı. Bu da yüzde 16.43 büyüyen binek otomobil pazarında, yaklaşık yüzde 30.72’lik bir artışı ifade ediyor. Bu nedenle 2011’in Chevrolet için çok iyi geçtiği aşikâr. Chevrolet’nin en çok sattığı model 7858 adetle Captiva oldu. Onu 6661 adetle Cruze izledi.
Chrysler: 47 adet otomobil
Fiat bünyesine katılan Chrysler için bir yorum yapmak yanlış olur. 2010’da 174 adet otomobil satan Chrysler, 2011’de Temmuz ayına kadar 45 adet, Temmuz-Aralık döneminde de 2 adet sattı.
Citroen: 14.469 adet otomobil + 15.970 adet hafif ticari araç
2010’da 11.462 adet binek otomobil ve 17.400 adet hafif ticari araç satan Citroen, 2011’de binek otomobil sayışında artış, hafif ticari araç satışında ise düşüş yaşadı ve yılı toplam 30.439 adette kapattı. 2010’daki satış adedi ise 28.862 adetti. Citroen’in toplam satışı 2010’a göre yüzde 5.46 arttı ve bu rakam yüzde 13.61 olarak açıklanan toplam pazar artışının çok gerisinde kaldı.
Dacia: 17.937 adet otomobil + 3402 adet hafif ticari araç
2010’da 13.230 adet binek otomobil ve 5938 adet hafif ticari araç satan Dacia, tıpkı Citroen gibi, 2011’de binek otomobil sayışında artış, hafif ticari araç satışında ise düşüş yaşadı ve yılı toplam 21.339 adette kapattı. Dacia’nın 2010’daki satış adedi ise 19.168 adetti. Dacia’nın toplam satışı 2010’a göre yüzde 11.32 arttı ve bu rakam yüzde 13.61 olarak açıklanan toplam pazar artışının gerisinde kaldı. Markanın özellikle Duster modeliyle elde ettiği binek otomobil satışlarındaki artış ise gözden kaçmıyor. Sadece bu modelin satışı 7985 adedi yakaladı.
Daihatsu: 379 adet otomobil
2013 yılında Avrupa pazarından çıkacağını açıklayan Japon Daihatsu markasının 2010’daki 619 adetlik satışı, 2011’de 379 adede kadar düştü. Bu satış adedi, bence bu tür bir açıklamanın ardından çok bile.
DFM: 3407 adet hafif ticari araç
2010’da 2505 adet hafif ticari araç satan DFM bu rakamı 2011’de 3407 adede taşıdı ve yüzde 7.88 büyüyen hafif ticari araç pazarında yaklaşık yüzde 36’lık bir satış artışıyla çok başarılı bir yıl geçirdi.
Dodge: 1 adet otomobil
Chrysler gibi Fiat bünyesine katılan Dodge’un 2011 satışı için de yorum yapmaya gerek yok. 2010’da 72 adet otomobil satan Dodge, 2011’i 1 adetle noktaladı. O da Ocak 2011’de satılan bir Nitro idi.
Ferrari: 23 adet otomobil
Ferrari, ÖTV’deki artışa karşın satışını korumayı başardı. 2010 yılında 23 adet otomobil satan marka, 2011’de de aynı satış adedini tutturdu. Fiyat artışının etkileri, kendini 2012’de daha net hissettirebilir. Ferrari’nii 2011 satışında 11 adet 458 Italia, sekiz adet California, üç adet FF ve bir adet de 599 GTB yer aldı.
Fiat: 57.761 adet otomobil + 71.108 adet hafif ticari araç
Tofaş’ın en gözde markası Fiat, 2010’da 45.220 adet binek otomobil ve 64.718 adet hafif ticari araç satmıştı (Toplam 109.938 adet). 2011’de ise bu rakamlar 57.761 ve 71.108 olarak gerçekleşti (Toplam 128.869 adet). Binek otomobil satışında artış, hafif ticari araç satışında ise düşüş yaşayan Fiat’ın, genel toplamdaki satış artışı yaklaşık yüzde 17.21 oranında oldu ve pazardaki artışın üzerine çıktı. Ancak, binek otomobil satışındaki artışla gelen toplam pazardaki bu kısmi başarı, hafif ticari araçtaki düşüşü örtbas etmemeli ve marka yetkilileri 2012’de bu düşüşün nedenlerini araştırıp önlem almalılar. Fiat 2011’de 33.762 adet Linea ve 37.232 adet Doblo satışı gerçekleştirdi. Bu iki model binekte ve hafif ticaride markanın en çok satanları oldu.
Ford: 58.807 adet otomobil + 74.470 adet hafif ticari araç
Tofaş gibi Koç Grubu markalarından biri olan Ford, 2010’da 55.212 adet binek otomobil ve 63.921 adet hafif ticari araç satmıştı (Toplam 119.133 adet). 2011’de ise bu rakamlar 58.807 ve 74.470 olarak gerçekleşti (Toplam 133.277 adet). Kısacası Ford, hem binek otomobil hem de hafif ticari araç satışında artış yaşadı. Ford’un, genel toplamdaki satış artışı ise yaklaşık yüzde 11.87 oranında oldu ve toplam pazardaki yüzde 13.61’lik artışın altında kaldı. Buna karşın Ford, 2011’de üç çok önemli başarıya birden imza attı: En çok satılan hafif ticari araç modeli (Connect), en çok satan hafif ticari araç markası ve toplam pazarda en çok satış yapan marka. Ford’un Türkiye pazar liderliğini kutluyorum. Ford 2011’de 24.076 adet Fiesta ve 37.883 adet Connect satışı gerçekleştirdi. Bu iki model binekte ve hafif ticaride markanın en çok satanları oldu.
Geely: 1405 adet otomobil
Anadolu Grubu tarafından Türkiye’ye ithal edilen Çinli Geely 2011’de kan kaybetti. Markanın 1995 adet olan 2010 satışı 2011’de 1405’e düştü.
Honda: 13.309 adet otomobil
2010’da 16.259 adet satan Japon Honda, 2011’de doğal afetlerle boğuştu. Önce Japonya’da yaşanan deprem, ardından da Tayland’da yaşanan sel felaketi, Honda’nın tedarik zincirini ve üretimini ciddi oranda sekteye uğrattı. Türkiye’deki tesis de dahil olmak üzere birçok fabrikada üretim durdu, yeni model lansmanları ertelendi. Bunun sonucunda da Honda’nın Türkiye’deki satışı düştü. Yerli üretim yeni Honda Civic Sedan’ın lansmanının gerçekleştirildiği 2012 yılı ise, marka için satış ve pazar payı artışı yaşanacak bir yıl olacaktır.
Hyundai: 46.447 adet otomobil + 2558 adet hafif ticari araç
Hyundai, 2010’da 47.572 adet binek otomobil ve 2316 adet hafif ticari araç satmıştı (Toplam 49.888 adet). 2011’de ise bu rakamlar 46.447 ve 2558 olarak gerçekleşti (Toplam 49.005 adet). Hyundai, 2011’de binek otomobil satışında küçük bir düşüş, hafif ticari araç satışında ise küçük bir artış yaşadı. Toplam satışta ise 49.888 adetten 49.005 adede düştü. Bu da yüzde 13.61 oranında artan toplam pazar düşünüldüğünde markanın pazara payı kaybettiğini ortaya koyuyor. Hyundai’nin 2011’de en çok satan modeli 17.499 adetle Accent Era oldu.
Infiniti: 102 adet otomobil
Türkiye’de Bayraktar Grubu tarafından temsil edilen Nissan’ın lüks otomobil markası Infiniti, 2010 yılını 94 adetle kapatmıştı. Infiniti’nin 2011 satış adedi ise küçük bir artışla 102 adet olarak gerçekleşti.
Isuzu: 2909 adet hafif ticari araç
2010’da 3372 adetlik hafif ticari araç satışına ulaşan Isuzu, bu rakamı 2011’de koruyamadı ve yüzde 7.88 oranında artan hafif ticari araç pazarına rağmen yılı 2909 adetlik satışla kapattı.
Iveco: 1833 adet hafif ticari araç
2010’da 1130 adet hafif ticari araç satan Iveco, 2011’de bu rakamı 1130 adede çıkarmayı başardı ve yaklaşık yüzde 62.21’lik bir artış yakaladı. Bu da yüzde 7.88’lik pazar büyümesi karşısında çok başarılı bir artış olarak kayıtlara geçti.
Jaguar: 168 adet otomobil
Türk otomotiv basınıyla hiçbir iletişimi olmayan ender markalardan biri olan Jaguar’ın 213 adet olan 2010 satışı, 2011’de 168 adede düştü ve marka pazar kaybetti.
Jeep: 888 adet otomobil
2010’da 573 adet araç satan Jeep, 2011’de bu rakamı 888 adede çıkardı. Bu da yaklaşık yüzde 54.97’lik bir artış ifade ediyor ki, bu rakam binek otomobil pazarındaki yüzde 16.43 oranındaki artışın hayli üzerinde. Elbette bu başarıda, 462 adet satan yeni Jeep Grand Cherokee’nin etkisi büyük oldu. Çünkü 2010’da 300 adet satmıştı.
Karsan: 3027 adet hafif ticari araç
2010’da 2963 adetlik hafif ticari araç satışına ulaşan Karsan, 2011’i de benzer bir seviyede, 3027 adetlik satışla kapattı. Elde edilen yaklaşık yüzde 2.15 oranında satış artışı, pazardaki yüzde 7.88’lik artışın gerisinde kaldı.
Kia: 9714 adet otomobil + 780 adet hafif ticari araç
Kia, 2010’da 8934 adet otomobil ve 718 adet hafif ticari araç satmıştı. Bu da toplamda 9652 adedi ifade etmişti. Markanın 2011 yılındaki satışı ise 9714 adet otomobil ve 780 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 10.494 adet). Bu rakamlara bakıldığında da anlaşılıyor ki, Kia hem binek otomobilde hem de hafif ticari araçta satış artışı yaşadı. Toplam satışta elde edilen yaklaşık yüzde 8.72 oranındaki artış ise, pazardaki yüzde 13.61’lik artışın gerisinde kaldı.
Lada: 10 adet otomobil
Geely ve Kia gibi yine Çelik Motor tarafından Türkiye’ye ithal edilen Rus Lada markasının 2011 satışı 10 adette kaldı. Sadece Niva modelini satan Lada’nın 2010 satışı ise 101 adetti.
Lamborghini: 6 adet otomobil
Doğuş Otomotiv’in Bentley gibi lüks markalarından bir diğeri olan Lamborghini, 2011 yılını 6 adetlik satışla kapattı. Bu rakam, 2010 yılında 4 adet otomobil satan marka için yüzde 50 oranında bir artışı ifade ediyor ki, bu da binek otomobil pazarındaki yüzde 16.43’lük artışın hayli üzerinde. 6 adetlik satışının 5’inin Gallardo, 1’inin ise Aventador olduğunu belirteyim.
Lancia: 178 adet otomobil
2010 yılında 307 adetlik satış gerçekleştiren Lancia markası, 2011’de 178 adette kaldı. Bu da yüzde 16.43 oranında büyüyen binek otomobil pazarında markanın satış adedinin yaklaşık yüzde 72.47 oranında düşmesi anlamına geldi. Tofaş yönetimi, 2012’de Alfa Romeo ve Lancia’yı, Chrysler Jeep Ticaret A.Ş.’nin eski yöneticisi Uğur İrfanoğlu’na bağladı. Bakalım bu yeni yapılanma bu yıl nasıl bir sonuç verecek.
Land Rover: 2139 adet otomobil
2010 yılında 2315 adetle rekor kıran Land Rover’ın satışı 2011’de 2139 adede düştü. ÖTV artışına karşı iyi bir çare olan Range Rover Evoque Eylül 2011’de satışa sunuldu ve büyük bir ilgi görerek 619 adetlik satışa ulaştı. 2012, Evoque’un satıştaki ilk tam yılı olacak. Bu nedenle 2012’de Land Rover markasında satış artışı bekliyorum.
Maserati: 24 adet otomobil
2010’da 26 adetlik satışa ulaşan lüks otomobil markası Maserati, 2011’de 24 adet otomobil sattı. Bu nedenle yılı hem adet olarak düşerek hem de yükselen pazarda daha az pazar payıyla kapattı.Maserati’nin 2011 satışını 14 adet Granturismo, sekiz adet Quattroporte ve iki adet Grancabrio oluşturdu.
Mazda: 1620 adet otomobil + 228 adet hafif ticari araç
Mazda, 2010’da 2253 adet otomobil ve 300 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 2553 adet). Markanın 2011 yılındaki satışı ise 1620 adet otomobil ve 228 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 1848 adet). Bu rakamlar da Mazda için 2011’in pek de iyi geçmediğini anlatıyor. Çünkü toplam pazardaki yüzde 13.61’lik artışa rağmen Mazda toplam satışında önceki yıla göre yaklaşık yüzde 27.61 oranında bir düşüş var.
Mercedes-Benz: 12.630 adet otomobil + 8395 adet hafif ticari araç
Mercedes-Benz, 2010’da 12.300 adet otomobil ve 5262 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 17.562 adet). Markanın 2011 yılındaki satışı ise 12.630 adet otomobil ve 8395 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 21.025 adet). Bu rakamlar, toplam satışta yaklaşık yüzde 19.71’lik bir artışı ifade ediyor. Bu da yüzde 13.61’lik toplam pazar artışından fazla. Mercedes-Benz 2011 satışlarında hafif ticari araç satış artışının binek otomobil satış artışından daha fazla olması da dikkat çeken bir sonuç. Zaten Mercedes-Benz’e bu nedenle ODD tarafından yılın en hızlı büyüyen hafif ticari araç markası ödülü de verildi. 2011’de markanın en çok satan binek otomobili 6921 adetle C Sınıfı olurken, en çok satan hafif ticari aracı ise 6405 adetle Sprinter oldu.
MINI: 1735 adet otomobil
ODD’den ödül alan bir diğer marka ise MINI oldu. En hızlı büyüyen otomobil markası ödülünü alan MINI, 2011 yılında, Marka Yöneticisi Hakan Bayülgen’in de büyük katkısıyla 1735 adet otomobil sattı. 2010 yılında bu rakam 708 adetti. Yaklaşık yüzde 145.05’lik satış artışı, 2011’de başka hiçbir markanın yanına bile yaklaşamadığı bir başarı oldu. MINI’nin 2011’de en çok satan modeli ise 1063 adetle Countryman’di.
Mitsubishi: 3005 adet otomobil + 5037 adet hafif ticari araç
Mitsubishi, 2010’da 2144 adet otomobil ve 4355 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 6499 adet). Markanın 2011 yılındaki satışı ise 3005 adet otomobil ve 5037 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 8042 adet). Hem binek otomobilde hem de hafif ticari araç satışında artış elde eden Mitsubishi, böylece toplam satışta yaklaşık yüzde 23.74’lük bir artış elde etti ve yüzde 13.61’lik toplam pazar artışının üzerinde başarı gösterdi. Mitsubishi binek otomobilde en çok ASX (1400 adet), hafif ticaride ise en çok L200 (4640 adet) sattı.
Nissan: 18.573 adet otomobil + 1746 adet hafif ticari araç
Nissan, 2010’da 11.299 adet otomobil ve 1965 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 13.264 adet). Markanın 2011 yılındaki satışı ise 18.573 adet otomobil ve 1746 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 20.319 adet). Bu rakamlardan da anlaşıldığı üzere Nissan, 2011’de binek otomobilde satış artışı, hafif ticari araçta ise satış düşüşü yaşadı. Markanın toplam satıştaki artış oranı ise yaklaşık yüzde 53.18 oranında oldu. Bu oran, yüzde 13.61 artan bir pazarda büyük bir başarıyı ifade ediyor. Nissan’ı bu başarıya ulaştıran modeller ise kuşkusuz Qashqai ve Juke oldu. 2011’de 8465 adet Qashqai, 941 adet Qashqai+2 ve 5276 adet Juke satıldı. Markanın hafif ticaride en çok satan modeli ise 1038 adetle Navara oldu.
Opel: 52.624 adet otomobil + 1813 adet hafif ticari araç
Opel, 2010’da 39.768 adet otomobil ve 1804 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 41.572 adet). Opel’in 2011 yılındaki satışı ise 52.624 adet otomobil ve 1813 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 54.437 adet). Hafif ticari araç satışı neredeyse aynı kalan ama binek otomobil satışında yüksek bir oranda satış artışı yaşayan Opel, toplam satışını 2010’a göre yaklaşık yüzde 30.94 oranında arttırarak 2011’in başarılı markaları arasına adını yazdırdı. Opel binek otomobilde en çok Astra (25.139 adet), hafif ticaride ise zaten tek model olan Combo’dan 1813 adet sattı. Tofaş tarafından Bursa’da üretilecek olan Combo’nun bu yıl satışa sunulacak olması, Opel’in hafif ticari araç satışını arttıracaktır.
Peugeot: 15.480 adet otomobil + 19.435 adet hafif ticari araç
Peugeot, 2010’da 18.851 adet otomobil ve 24.544 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 43.395 adet). Peugeot’nun 2011 yılındaki satışı ise 15.480 adet otomobil ve 19.435 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 34.915 adet). Bu da demek oluyor ki Peugeot’nun satışı, hem yüzde 13.61 artan binek otomobil pazarında hem de yüzde 7.88 artan hafif ticari araç pazarında azaldı ve dolayısıyla da Peugeot 2011’de pazar payı kaybetti. Markanın 2011’de en çok satan binek otomobili 3532 adetle 508, en çok satan hafif ticari aracı ise 8831 adetle Partner Tepee oldu. 2012’ye yeni bir genel müdürle giren ve yepyeni 208 modelini satışa sunacak olan Peugeot, bence 2012’yi 2011’den daha başarılı geçirecektir.
Porsche: 442 adet otomobil
2010’da 390 adetlik satışa imza atan Porsche, 2011’de bu rakamı yaklaşık yüzde 13.33’lük bir artışla 442 adede yükseltti. Bu artış binek otomobil pazarındaki yüzde 16.43’lük artışın gerisinde kalmış olsa da, tüm modelleri ÖTV artışından etkilenen bir marka olarak Porsche 2011’de başarı elde etmiş olarak görülmeli. Markanın en çok satılan modeli ise 232 adetle Cayenne oldu.Onu 117 adetle Panamera, 52 adetle 911 Carrera ve 41 adetle Boxster izledi. ODD raporunda Cayman satışı gözükmüyor.
Proton: 1113 adet otomobil
2010’da 1134 adet binek otomobil ve 35 adet hafif ticari araç olmak üzere toplam 1169 adet araç satan Proton, 2011’de sadece binek otomobil satışı gerçekleştirdi ve bu rakam 1113’te kaldı. Bu da yükselen pazarda hem satış hem de pazar payı olarak düşüşü ifade ediyor.
Renault: 94.360 adet otomobil + 25.128 adet hafif ticari araç
Renault, 2010’da 75.834 adet otomobil ve 19.109 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 94.943 adet). Renault’nun 2011 yılındaki satışı ise 94.360 adet otomobil ve 25.128 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 119.488 adet). Bu rakamlar da binek otomobilde yaklaşık yüzde 24.42 oranında, hafif ticari araçta yaklaşık yüzde 31.49 oranında, toplam satışta ise yaklaşık yüzde 25.85 oranında bir artışı ifade ediyor. Bu üç rakam da, pazardaki artışların üzerinde. Bu sayede Renault satışını arttırmakla kalmadı, pazar payını da arttırdı. Öte yandan marka, ODD tarafından da iki satış ödülüne layık görüldü. Bunlar: En çok satılan otomobil modeli (Renault Symbol, 37.478 adet) ve En çok satılan otomobil markası (Renault, 94.360 adet) oldu, kutluyorum. Markanın binek otomobil satışında Symbol’ü 30.287 adetlik satışla Fluence modeli izledi. Hafif ticari araç satışında Renault’nun en çok satan modeli ise 14.947 adetle Kangoo oldu.
Saab: 0 (sıfır) otomobil
İflas eden Saab 2011 yılında hiç otomobil satmadı. İsveçli marka 2010 yılında ise sadece 2 adet otomobil satmıştı.
Seat: 6059 adet otomobil
2010 yılında 5113 adet otomobil satan Seat, 2011’de bu rakamı yaklaşık yüzde 18.50’lik artışla 6059 adede çıkarmayı başardı. Bu rakamın, yüzde 16.43’lük binek otomobil pazar artışının az da olsa üzerinde olması, Seat’ın 2011’de pazar payını koruduğu, hatta az miktarda arttırdığı anlamına geliyor. 2011’de en çok satılan Seat modeli ise 2733 adetle Leon oldu.
Skoda: 7589 adet otomobil + 1 adet hafif ticari araç
Skoda, 2010’da 6332 adet otomobil satmıştı. Skoda’nın 2011 yılındaki satışı ise 7589 adet otomobil ve 1 adet hafif ticari araç (Praktik) olarak gerçekleşti (toplam 7590 adet). 1 adetlik hafif ticari araç satışını görmezden gelirsek, Skoda binek otomobil satışında yaklaşık yüzde 19.85’lik bir artış yakaladı ve yüzde 16.43’lük binek otomobil pazar artışının üzerine çıktı. Skoda’nın en çok satan modeli ise 2930 adetle Octavia oldu.
smart: 60 adet otomobil
2010’da 50 otomobil satan smart, 2011’de bu rakamı yüzde 20 oranında arttırarak 60 otomobile çıkarmayı başardı. 2011’de smart’ın sadece fortwo modeli satıldı. Pazar artışının üzerinde bir artış yakalayan smart, daha uygun bir fiyata satılsa, özellikle büyük şehirlerde çok daha fazla talep görüp yüksek satış adetlerine ulaşabilir.
SsangYong: 881 adet otomobil + 1015 adet hafif ticari araç
SsangYong, 2010’da 1114 adet otomobil ve 1275 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 2389 adet). Markanın 2011 yılındaki satışı ise 881 adet otomobil ve 1015 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 1896 adet). Yükselen pazara karşın, hem binek otomobil hem de hafif ticari araç satışında düşüş yaşayan SsangYong başarısız bir yıl geçirdi.
Subaru: 761 adet otomobil
2010’da 1134 adet otomobil satan Subaru, 2011’de yaklaşık yüzde 32.89’luk bir düşüşle sadece 761 otomobil satabildi. Yüzde 16.43 oranında büyüyen binek otomobil pazarında yaşanan bu düşüş, Subaru’yu 2011’i en kötü geçiren markalardan biri yaptı. Subaru’nun en çok satan modeli ise 508 adetlik satışa ulaşan Forester’dı.
Suzuki: 1340 adet otomobil
Suzuki, 2010 yılında 1662 adet otomobil satmıştı. Bu rakam 2011’de 1340 adede düştü. Yüzde 16.43 oranında büyüyen binek otomobil pazarında, satışlarında yaklaşık yüzde 19.37 düşüş yaşayan Japon markası, bu nedenle büyük pazar payı kaybı yaşadı. Markanın en çok satan modeli 337 adetle Swift oldu.
Tata: 1024 adet otomobil + 833 adet hafif ticari araç
Hintli Tata, 2010’da 778 adet otomobil ve 964 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 1742 adet). Tata’nın 2011 yılındaki satışı ise 1024 adet otomobil ve 833 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 1857 adet). Binek otomobil satışında artış, hafif ticari araç satışında ise düşüş yaşayan marka, toplam satışta ise küçük bir gelişme gösterdi.
Toyota: 36.645 adet otomobil + 1351 adet hafif ticari araç
Toyota, 2010’da 38.519 adet otomobil ve 1539 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 40.058 adet). Toyota’nın 2011 yılındaki satışı ise 36.645 adet otomobil ve 1351 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 37.996 adet). Hem binek otomobil satışı hem de hafif ticari araç satışında düşüş yaşayan Japon üretici, tıpkı Honda gibi 2011 yılında Japonya’da yaşanan deprem felaketinden olumsuz etkilendi. Bu nedenle Toyota’nın 2011 yılı satış performansı konusunda yorum yapmak doğru olmayacaktır.
Volkswagen: 55.550 adet otomobil + 26.361 adet hafif ticari araç
Volkswagen, 2010 yılında 39.822 adet otomobil ve 24.018 adet hafif ticari araç satmıştı (toplam 63.840 adet). Volkswagen’in 2011 yılındaki satışı ise 55.550 adet otomobil ve 26.361 adet hafif ticari araç olarak gerçekleşti (toplam 81.911 adet). Hem binekte hem de hafif ticaride satış artışı elde eden Volkswagen’in toplam satış artışı yaklaşık yüzde 28.30 oldu. Bu da yüzde 13.61’lik pazar artışının hayli üzerinde. Başarılı bir yılı geride bırakan Volkswagen’in en çok satan binek otomobili 14.964 adetle Polo olurken onu 14.383 adetle Jetta ve 10.098 adetle Passat izledi. Hafif ticari araç sınıfında en çok satan Volkswagen modeli ise 13.461 adetle Caddy oldu.
Volvo: 4662 adet otomobil
2010’da 3276 adet otomobil satan Volvo, binek otomobil pazarının yüzde 16.43 oranında arttığı 2011 yılında bu satış rakamını 4662 adede çıkarmayı başardı. Bu da yaklaşık yüzde 42.30 oranında bir satış artışını ifade ediyor. Başarılı bir 2011 geçiren Volvo’nun en çok sattığı modeli ise 1701 adetle S60 oldu.
Tüm markalara başarılı bir 2012 yılı, yükselen pazar ve artan satış adetleri dilerim.
Önemli not 1: Tüm satış rakamları ODD tarafından yayınlanan 2010 ve 2011 raporlarından alınmıştır. Binek otomobil pazar artış yüzdesi, hafif ticari araç pazar artış yüzdesi ve toplam pazar satış artış yüzdesi ODD’nin basına gönderdiği bültenden alınmıştır. Markaların satış artış ve azalış yüzdeleri ise tarafımdan hesaplanmış ve “yaklaşık” ifadesiyle verilmiştir.
ÖNEMLİ NOT 2: BU KÖŞE YAZISI www.otomobil.com.tr EDİTÖRÜ EMRE ANAMUR TARAFINDAN DÜŞÜNÜLMÜŞ, ARAŞTIRMA YAPILARAK, EMEK HARCANARAK OLUŞTURULMUŞTUR. OTOMOBİL YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET LTD. ŞTİ.’DEN YAZILI İZİN ALINMAKSIZIN KOPYALANMASI VE BAŞKA WEB SİTELERİNDE YAYINLANMASI YASAKTIR, SUÇ TEŞKİL EDECEKTİR. DUYURULUR.
Emre bey’e çalışması için teşekkürler… eline sağlık…
Sayın okuyucumuz, ben de size yorumunuz için teşekkür ederim, saygılarımla.
Net ve objektif degerlendirmenizden dolayı sizi kutluyorum.Otomobil üretici ve distribütörlerinin bu yazıdan istifade etmesi gerektiğini düşünüyorum..
Sayın okuyucumuz, yorumunuz için teşekkürler. Saygılar.
emre bey yazılarınızı çok beğeniyorum hakkaten BROVO…
Sayın Murat Bey, yorumunuz için teşekkür ederim. Saygılarımla.
bu yazılanların başka yerde yayınlanması yasaktır demişsin.sen kendin arabam.com daki haberleri çalmışsın.hatta onların yaptığı testleri bu ne lahana turşusu
Sayın okuyucumuz, Bu çok ciddi bir ithamdır, lütfen ne demek istediğinizi örnek göstererek açıklayın. Gazetecilik hayatımda hiç kimseden alıntı yapmadım, yapmayacağım. Sizi bu çirkin ithamınızı kanıtlamaya davet ediyorum!
Bu guzel yazi icin tesekkerler.. basarilarinizin devamini diliyorum…