Türkiye’nin ilk hidrojen dolum istasyonu İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve UNIDO-ICHET işbirliğiyle İstanbul’da Haliç İspark Otopark Alanı’nda açıldı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve Hyundai-Assan yönetiminin de hazır olduğu bu açılışta Hyundai’nin hidrojen yakıt hücreli otomobili ix35 Fuel Cell, Türkiye’de yola çıkan ilk seri üretim versiyonu hidrojen yakıt hücreli otomobil oldu.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin verdiği bilgilere göre tesisin günlük 65 kilogram üretim, 100 kilogram depolama kapasitesi bulunuyor. Günlük 25 araç dolum kapasiteli tesiste 350 bar basınçta dolum yapılabiliyor. Gemi ve teknelere 220 bar da dolum yapabiliyor. Hidrojen üretim maliyeti 12,5 TL/kg. Araç sahibi, aracının hidrojen dolumunu kendisi yapabilecek.
Hyundai’nin Ulsan Fabrikası’nda üretimine başlanan ix35 Fuel Cell’lerden 2015 yılına kadar toplam 1.000 adet bantlardan inmiş olacak. İlk olarak Danimarka ve İsveç’teki belediyelerle yapılan anlaşmalar doğrultusunda ix35 Fuel Cell’lerden oluşan filolar bu ülkelerde kamu hizmetinde kullanılmaya başlandı. Ayrıca Kore, Amerika ve çeşitli Asya ülkelerinde de deneme sürüşleri gerçekleştiriliyor. Hyundai, 2015 yılından itibaren de yıllık 10 bin adetlik hedefle ix35 Fuel Cell’lerin satılmak üzere seri üretimine başlamış olacak. İstanbul’un da “Çevre Dostu Şehirler” kapsamında Avrupa’nın en önemli şehirleri arasında yer almasını sağlayan hidrojen dolum istasyonu sayesinde gelecek dönemlerde de Hyundai ix35 Fuel Cell’ler ile deneme sürüşlerinin yapılması ve İstanbul ile diğer şehirlerde altyapı çalışmaları tamamlandığı takdirde yakın bir tarihte halkın kullanımına sunulması hedefleniyor.
Ne yakıyor?
Alternatif yakıtlarla yol alan otomobillerin en ileri seviyesini temsil eden hidrojen yakıt hücreli otomobiller, yakıt olarak hidrojeni kullanarak bu sayede ortaya çıkan elektrik enerjisi ile yol alıyorlar. Kendi halinde enerji vermeyen hidrojen, oksijen ile tepkimeye girdiğinde su ve ısı oluşumuyla sonuçlanan bir reaksiyon gerçekleşir. Yakıt hücresi sisteminde hidrojen ve oksijen su ve elektrik üretmek için iyonlar halinde bir araya getiriliyor. Temelde elektrikli araçlar ile aynı prensiple çalışan hidrojen yakıt hücreli otomobillerde, yakıt hücreleri tarafından üretilen elektrik, tekerlekleri döndüren bir elektrik motorunu çalıştırıyor.
Bu konuyu en basit olarak otomobilin yakıt deposunda bulunan hidrojenin, yakıt hücresi tarafından elektrik enerjisine döndürülmesi ve bu enerjinin de elektrik motorlarını çalıştırarak otomobili hareket etmesi olarak açıklayabiliriz.
Hyundai ix35 Fuel Cell’de ayrıca Sonata Hybrid modelinde de bulunan lityum polimer piller mevcut. Rejeneratif fren sistemine sahip otomobilde sürücü fren yaptığında veya yokuş şağaı inerken piller şarj ediliyor. Stop-Start teknolojisinin de olduğu otomobilde şehir içi sürüşlerde enerji tüketimi minimize ediliyor.
Şu an için bu otomobiller halka satılmıyor. Hyundai yetkileri bunun ancak 2015 yılından sonra mümkün olabileceğini belirtiyorlar ve bu tip otomobiller hakkında henüz bir vergi düzenlemesi olmadığını da sözlerine ekliyorlar.
Hidrojen pahalı bir yakıt mı?
Hidrojenin henüz yakıt olarak vergisi bulunmuyor. Aldığımız bilgilere göre Hyundai ix35 Fuel Cell’in deposunun bugün itibarı ile 55-60 TL’lik bir maliyetle doluyor. Bu da yaklaşık 100 km’de 10 TL gibi bir değere denk geliyor ki, bu rakam şu an kullanmakta olduğumuz fosil yakıt maliyetlerine göre yaklaşık. 4’te bir oranında daha hesaplı.
Hyundai ix35 Fuel Cell teknik özellikler
Uzunluk | 4.410 mm |
Genişlik | 1.820 mm |
Yükseklik | 1.655 mm |
Tek dolum ile menzil | 588 km |
Araç verimliliği | 0.96 kg H2/100 km |
Maksimm hız | 160 km/s |
Hızlanma, 0’dan 100 km/s’ye | 12.5 saniye |
Yakıt hücresi gücü | 100 kW |
Enerji depolama sistemi | Pil, 24 kW |
Yakıt | Hidrojen (700 bar, 5.6 kg) |
Egzoz gazı | Su ve su buharı |