İkinci el araç alırken nelere dikkat edilir ? İkinci el araç alımı birçok kişinin riskli ve zahmetli olduğunu düşündüğü bir süreç ve bunda da haksız sayılmazlar. Bunun nedeni ise alınacak aracın temiz olup olmadığı, geçmişinin, hangi şartlarda kullanıldığının, varsa kazalarının durumudur. Son dönemde ikinci el pazarı hareketlendi ve Türkiye’de kurumsal ikinci el otomobil satışı konusunda öncü olan DOD, ikinci el otomobil alımında dikkat edilecek noktaları ve ipuçlarını şu şekilde belirtiyor:
Kaportanın durumu
Kaportanın durumunu en iyi şekilde anlayabilmek için aracın temiz olması önemlidir. Çünkü kaporta üzerindeki kir ve çamur; gövde üzerindeki işlemleri, çizikleri ve vurukları görmeyi zorlaştıracaktır. Aynı şekilde yetersiz aydınlatmalı bir ortamda veya gece vakti inceleme yapmak da bazı kusurları görmeye engel olabilir. Kaportası işlem görmüş bir araçta parçalar arası renk farklılıkları, birleşim noktalarında boya kalınlığı gibi gözle görülebilecek bazı belirtiler olabilir. Ancak ne kadar dikkatli olursanız olun ikinci el araç alırken işinizi şansa bırakmamak için konusunda uzman kişilerin elektronik cihazlarla incelediği ekspertiz raporu olan araçları tercih edin. Ayrıca aracın Tramer sorgusunu yapmayı da unutmamak gerek.
Satın alınması düşünülen araç kaç kilometrede?
İkinci el araç alımında önemli ve ticari açıdan aldatılmaya en açık noktalardan biri araç kilometre bilgisidir. Kilometre bilgisi aracın ne kadar yol yaptığını, dolayısıyla ne kadar yıprandığını gösterir. Normal şartlarda benzinli araçların yılda 10.000 – 15.000, dizel araçların ise 20.000 – 30.000 aralığında kilometre yapması beklenmektedir. Ancak araç sahibinin araç kullanma alışkanlığı,ev-iş arası mesafeler gibi faktörlerin de toplam km’yi azaltan veya artıran etkenler olduğu unutulmamalı.
İlgilendiğiniz aracın model yılı ve kilometre bilgileri arasında uyumsuzluk varsa ve siz kurumsal bir firmadan araç almıyorsanız aracın kilometre bilgilerinin değiştirilmiş olma ihtimalini değerlendirin. Aracın kilometresi hakkında basit gözlemlerle fikir sahibi olabilirsiniz. Öncelikle araç içerisinde bulunan ve kullanım ile yıpranan parçaları kontrol edin. Yüksek kilometreli araçlarda direksiyon, vites topuzu gibi parçalarda yoğun kullanımdan dolayı aşınma veya parlama gözlenir. Bu parçalarında aşınma olan fakat kilometresi düşük gözüken bir araçtan uzak durulmalıdır. Kilometre bilgisini kontrol için aracın yetkili servis kayıtlarını isteyip, sistemdeki bilgilerle göstergede görünen kilometre bilgilerinin tutarlı olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.
İkinci el araçlarda motor kontrolü
İkinci el araç alırken almak istediğiniz aracın motorunun durumu, sizin aracı uzun yıllar problemsiz kullanıp kullanamayacağınızı anlamanız açısından önemlidir. Motordan yağ akıyorsa, yağ sızıntısı varsa, ilk çalıştırdığınızda motordan çalışma sesinin dışında sesler geliyorsa bu detaylar aracın motorunda bir problem olduğuna dair ipuçları verir. Bununla birlikte araçtaki problemler her zaman kendisini bu kadar açık belli etmeyebilir. Bu durumda aracı konusunda uzman bir kişiye göstermek doğru olacaktır. İkinci el araç alırken soru sormaktan çekinmemeli bakımları zamanında ve doğru şekilde yapılan bir araç size uzun yıllar hizmet edecektir. DOD 101 nokta ekspertizi gibi ekspertiz işlemleri size aracın kaporta durumunun yanı sıra, bakımlarının yapılıp yapılmadığını, motor, mekanik, yürür aksam, elektronik aksam, fren sistemi gibi bölümlerinde problem olup olmadığını gösterir. İkinci elde ekspertizi yapılmış araç almak daha güvenli bir tercih olacaktır.
Lastiklerin durumu
Lastikler aracın yola tutunmasını sağlayan önemli parçalarındandır. İkinci el araç alırken araç lastik diş derinliklerini ve lastik son kullanma tarihlerini kontrol etmelisiniz. Lastik üzerinde lastiğin üretim haftası ve yılı 4 hane halinde yazmaktadır ve bu alandan lastiklerin son kullanma tarihlerini kontrol edebilirsiniz. Diş derinliği 3mm’nin altındaki lastikler değiştirilmelidir. Diş derinliği 3mm’nin üstünde olsa bile son kullanma tarihi geçmiş lastiklerin yere tutunması azalacağı için tehlike arz edebilir ve bu nedenle değiştirilmeleri tavsiye edilir. Herhangi bir ikinci el aracı incelerken aracın mevcut lastiklerini mutlaka kontrol edin. Aracı satın alırken ise aracın üzerindeki lastiklerin değiştirilmediğinden emin olun.
Test sürüşü yapın
İkinci el olarak almayı planladığınız aracın detaylı ekspertiz raporu yoksa araç ile ilgili size sözlü verilen bilgilerle yetinmemelisiniz. Aracın park konumunda yaptığınız incelemelerin dışında mutlaka test sürüşüne de çıkmalı ve yol testini yapmalısınız. DOD 101 nokta ekspertizi gibi detaylı ekspertiz işlemlerinde yol testi yapılmaktadır. Test cihazları tarafından belirlenemeyecek bazı problemler yol testinde tecrübe edilebilir. Örneğin aracın iç mekânındaki tıkırtılar gibi…
Doğru bilgi
İkinci el sektörü kurumsal ve konusunda uzman firmaların yanı sıra birçok bireysel satıcının da yer aldığı ve doğru bilgiye ulaşmanın oldukça zor olduğu bir sektör. Tüm bu yöntemler almak istediğiniz aracı seçerken size yol gösteren yöntemler olmakla birlikte, aracın su altında kalmış ya da alttan hasar almış olması ve kayıt dışı onarımların sistemlerde gözükmemesi gibi durumlarda detayları fark edebilmeniz zordur. İkinci el araç alımında aracın geçmişi ve son durumuyla ilgili detaylı bilgileri direkt paylaşan, şeffaf ve güvenilir firmaları tercih ederek araç arama sürecini kısaltmanın yanı sıra, daha güvenli bir otomobil alma deneyimi de yaşatacaktır.