Jaguar I-PACE test sürüşü
Avrupa’da ve dünyada yılın otomobili seçilen tamamen elektrikli bir SUV olan I-PACE; sadece yeni bir Jaguar değil, aynı zamanda Jaguar tarihinde de yeni bir sayfa olma özelliğinde.
Jaguar zaten her modeli ile farklı olmayı hedefleyen bir marka. Bunu tam anlamıyla başardığı modellerden bir tanesi de tamamen elektrikli I-PACE. Jaguar tarihinde yeni bir sayfa açan ve çok farklı bir sürüş deneyimi sunan Jaguar I-PACE 400 HP AWD ülkemizde S (624.874 TL), SE (671.691 TL) ve HSE (723.129 TL) olmak üzere üç farklı donanım seviyesiyle satılıyor. Test aracımızsa fiyat listerinde yer almayan ve ilk üretim yılına özel bir seri olan “First Edition”.
Tasarım ve iç mekân
Önce I-PACE’in ebatlarına bakalım. 4682 mm’lik uzunluğu bir kompakt sedan kadar olan I-PACE’in 1565’lik yüksekliği ise kompakt sedan otomobillerden 6-7 cm daha fazla. Buna karşılık 2011 mm’lik genişlik; “büyük otomobil” olan bir Mercedes S Serisi’nden 11 cm daha fazla. Rüzgâr direnç katsayısı 0.29 Cd olan otomobilin tasarımında en fazla dikkat çeken yön “cab forward” denilen ve A sütununun olabildiğince ön tarafa çekilmesi. Bu sayede daha ferah bir iç mekân elde edilebilmesi mümkün olmuş. Bunun dışında burun kısmındaki ve tavan spoylerinin içindeki yarıklar ile arka tampon altı difüzör, otomobilin fonksiyonel aerodinamik detayları olarak göze çarpıyor. I-PACE’ten sonra, diğer premium SUV’lara baktığımızda aslında çoğunun şişman ve kaba göründüğü hissine kapılıyor insan. Bunun nedeni de diğer SUV’ların yan yüzeylerinin yukarıdan aşağıya doğru bakıldığında fazlaca geniş olması. Ancak Jaguar baş tasarımcısı Ian Callum, otomobili zarif gösterecek ve boyutlarını saklayacak çok güzel bir göz yanıltması yapmış. Şöyle ki, otomobile yandan baktığımızda, kapıların alt çizgisinin altında, siyah renkte bir katman daha var, ancak 90 KWh kapasitesi olan bataryaların bulunduğu bu kısım içbükey formu sayesinde yandan bakıldığında dikkat çekmiyor.
Gelelim iç mekâna… I-PACE’in modern ön konsol ve kumandaları, alıştığımız otomobil konsol ve kumandalarından çok farklı. Geleneksel otomobil iç mekânlarıyla karşılaştırdığımızda aşinalık duyabileceğimiz tek şey direksiyonun yuvarlak olması olabilir. Ön konsolda 3 tane dijital ekran var… Hız göstergesi 12.3 inç, multimedya ekranı 10 inç ve klima ekranı 5 inç. Bunun dışında vites kolu bulunmuyor, vites kolu yerine klimanın sol taraftaki çevirmeli kumandasının alt kısmına denk gelen yerde D, R N ve olmak üzere yukarıdan aşağıya dizilmiş düğmeler var. Bunun karşı sırasındaysa ESPC (arazi sürüşleri için hızın 3-26 km/s arasında sabitlenmesini sağlayan sistem), sürüş modu seçicisi (eko, konfor, spor), çekiş kontrol sistemi ve süspansiyon yükseklik ayar kumandası yer alıyor. Ön kısmında eşya gözleriyle kullanışlığı arttırılmış iç mekânın arka kısmında diz ve baş mesafesi ile ilgili sorun yok.
Sürüş özellikleri ve enerji tüketimi
Dört çeker bir otomobil olan I-PACE’te önde ve arkada 2 elektrik motoru var. Bu motorlardan her biri 200 HP güç ve 348 Nm tork üretiyor. Toplam gücü 400 HP, toplam torku 696 Nm olan 2208 kg’lık otomobil, spor otomobilleri aratmayacak ivmeye sahip ve gaz pedalı hareketlerine gecikmesiz tepki veriyor. Hızlanma anıysa, içten yanmalı motorlu araçlarla karşılaştırılamayacak kadar pürüzsüz ve sessiz… Dip gaz yapıldığında sadece elektrik motorunun derinden gelen vınlama sesi duyuluyor ve otomobil 0-100 km/s hızlanmasını 4.8 saniyede tamamlıyor, 120 km/h hıza erişinceyse ön camın üst kısımlarında hafif bir rüzgar sesi duyulmaya başlıyor. Otoyol sürüşlerinde stabil olan I-PACE, virajlı yollarda da güzel bir gövde kontrolüne sahip. Spor otomobilleri aratmayan bir performans sunan I-PACE’in havalı süspansiyonu sayesinde arazi sürüşleri için taban yüksekliğini +48 mm yükseltip, 50 cm derinliğindeki sulardan geçebiliyor. Bu arada bozuk yollarda iç mekandan hafif çıtırtılar geldiğini söyleyeyim. Bu araç belki içten yanmalı bir motora sahip olsa, içten yanmalı motorun çalışma sesi bu çıtırtıları bastırabilirdi ancak elektrikli olan bu araçta iç mekan sessiz olduğu için, diğer otomobillerde duyulmayan sesler doğal olarak biraz daha fazla dikkat çekebiliyor.
Elektrikli otomobillerde en çok merak edilen menzil, I-PACE için sorun değil. Fabrika verisi enerji tüketimi 21.2 kW/100 km olan otomobil yine fabrika verilerine göre 480 km menzile ulaşabiliyor. Gerçek hayattaysa çok rahat 400-430 km menzil elde edebilmek mümkün. Üstelik bu menzile klima açıkken ulaşılabiliyor. Şarj maliyetleri de, menzilden sonra ikinci merak edilen konu. Ben bu otomobili 160 km’lik bir sürüş sonunda, Eşarj’ın CCS (Combo) tipi şarj noktasında şarj ettim. Yaklaşık yüzde 50 dolulukla başlattığım şarj 82 dakika sonunda bitti ve bataryalar 43.4 kWh’lık yüklemeyle yüzde 100 doluluğa erişti. CCS tipi şarjın dakikası 0.86 TL olarak açıklanıyor. Yani 160 km sonunda 0.86 TLx82 dk= 70.52 TL’lik bir enerji maliyeti ortaya çıktı ki bu da 100 km’de 44 TL’ye tekabül ediyor. Eğer bu yüklemeyi ev tipi prizden yapsaydım, ücretlendirme meskenler için elektrik birim fiyatı KW fiyatı 0.54 TL olduğundan 100 km’de 14.6 TL’lik bir maliyet çıkacaktı. Ancak bunun için 7-8 saat beklemek gerekebilirdi.
Sonuç
Jaguar I-PACE çok özel ve zevkli bir otomobil. Hafif arazide gidebiliyor, performansı çok iyi, enerji tüketim maliyetleri iyi, tasarımı güzel, menzili de hiç fena değil ve sunduğu teknoloji ile lükse bakınca fiyatının karşılığını verebiliyor.
Fabrika verileri – teknik özellikler
Motor: Elektrikli
Maksimum güç: 400 HP
Maksimum tork: 696 Nm
Maksimum hız: 200 km/s
0-100 km/s: 4.8 sn
Menzil (WLTP): 21.2 kWh/100 km
Bagaj hacmi: 638 lt (arka)+27 lt (ön)
Boyutlar (uz./gen./yük.): 4682 / 2011 /1565 mm
Fiyat: 624.874 TL -723.129 TL
+ Performans, menzil, iç hacim, lüks
– Yan aynalar biraz daha büyük olabilir, hafif rüzgâr sesi CO2 emisyonu: 0 g/km