Perşembe, Kasım 21, 2024
Ana SayfaHaber EkstraKilometresi yüksek araç alınır mı?

Kilometresi yüksek araç alınır mı?

İkinci el el otomobil almayı düşünen kişilerin kafasındaki soruların en önde gelenlerinden bir tanesi kuşkusuz ki “Kilometresi yüksek araç alınır mı?” Diğerleri ise “ağır hasar kayıtlı” veya “değişen parçası olan” araç alınır mı? Bu gibi soruların yanıtını Türkiye’nin en büyük otomobil ekspertiz firması Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre yanıtladı. Cihan Emre, ekspertiz firması seçiminde TSE belgeli firmaların tercih edilmesinin önemine de dikkat çekiyor.

Otomobil ekspertiz ve ikinci el araç sektöründe en büyük sıkıntı nerede?

Cihan Emre: Ekspertiz sektörünün ortaya çıkma sebebi aslında tamamen güven problemi. Avrupa’da ya da Amerika’da belirgin bir oto ekspertiz sektörü hakim değil, buralarda araç alım satımı oldukça şeffaf gerçekleşiyor ve araçların geçmişine zaten düzenli olarak tutulan kayıtlar üzerinden erişilebiliyor. Bizde maalesef güven problemi mevcut ve ikinci eldeki bu güven problemini aşmanın tek yolu da bağımsız oto ekspertiz noktaları. Şu anda da asıl güven probleminin ortaya çıkmasındaki sebep merdiven altı diye tabir ettiğimiz oto ekspertiz şirketleri ve sektördeki en büyük sıkıntı da denetimsizlik sebebiyle bu şirketlerin çoğalmış olması.

Yeni yönetmelikle birlikte artık aracın gerçek durumuna aykırı ekspertiz raporu düzenleyen ve bu durumu bir takvim yılı içerisinde tekrarlayan oto ekspertiz şirketlerinin yetki belgesi iptal edilecek. Yeni yönetmelikle kalitesiz, hiçbir standarda uymayan ölçümler yapan ve kalifiye eleman çalıştırmamakta ısrar eden bu şirketler bu sınavdan başarısız ayrılacak, yok olacaklardır. Bu sebeple yeni yönetmelikle birlikte TSE ve Hizmet Yeterlilik Belgesi‘ne sahip olan kurumsal oto ekspertiz şirketleri, sektöre aranan güveni sağlayacak.

Şu anda 30’a yakın şirketin yetki belgesinin iptal edileceğini biliyoruz. Bu şirketlerin birçoğunda yanlış ölçüm yapan ekipmanlar kullanılıyor. Güven vermeyen, kalitesiz cihazlarla ölçüm yapan, kalifiye personel çalıştırmamakta ısrar eden bu yerler, ikinci el otodaki güven probleminin asıl kaynağı. Örneğin dyno verilerinin birçok ekspertiz noktasında hatalı verildiğini biliyoruz. Maliyet sebebiyle daha az ağırlığa sahip tamburlar kullanarak ve kötü yazılımlarla araç ölçümü yaparak hatalı verilere ulaşan çok fazla ekspertiz şirketi var, bu şirketlerin hepsinin yetki belgesi iptal edilecek. Çünkü günün sonunda araç kullanıcılarına doğruluğu olmayan bilgi veriliyor. Maalesef sektörde TSE belgesine sahip şirket oranı yüzde 15 civarında, onlar da kurumsal olan 8-10 markadan ibaret. Pilot Garage olarak tüm bayilerimiz TÜV ve TSE onayına sahip. Yani belirli standartları karşılayabilen sayılı kurumsal markadan birisiyiz.

Ağır hasar kayıtlı veya kilometresi yüksek araç alınır mı?

CE: Ağır hasar kayıtlı araçlar, takdir edersiniz ki aslında bir kazanın ardından trafikten çekilmiş ve bir şekilde onarılıp tekrar trafiğe alınan araçlar. Bu araçların onarımıyla ilgili artık bir denetimin yapılması şart. İstisnai durumlar da olabiliyor, burada aracın gerçek durumunu detaylı olarak kontrol etmek gerekiyor. Hiçbir hasar kaydı olmayan araçlarda patlayan hava yastıkları dirençle kandırılarak gizlenebiliyor, tavanı birleştirilebiliyor, hatta iki araç birleştirilebiliyor. Öte yandan da ağır hasar kaydı olan bir araçta önemli hususlar karşımıza çıkmayabiliyor. Burada önemli olan aracı gerçekten bağımsız şekilde, TSE, TÜV standartlarında ekipmanlarla detaylı olarak incelemek ve geçmiş hikâyesine ulaşmak.

Öte yandan araçlarda değişen parça olması, aslında olması gereken bir durum, standartlara uygun onarılan otomobillerde değişen parça olması aksine olması gereken. Yüksek kilometreli araçlarda ise dikkat edilmesi gereken şey aracın hangi şartlarda kullanıldığı, sürekli uzun yolculuklarda, otoyolda kullanılan, bakımları hiç aksatılmamış yüksek kilometreli bir aracın tercih edilmesinde bir mahsur yokken, hayatının önemli kısmını İstanbul gibi büyük bir şehirde dur-kalk ile geçiren, sürekli bozuk yollarda kullanılan yüksek kilometreli bir araçtan uzak durmakta fayda var.

Eskiden araç alımından önce ustalara gidilirdi. Ekspertizin gelişimi nasıl oldu?

CE: Türkiye’de ekspertiz ihtiyacı son 10 yılda ikinci el piyasasının ciddi şekilde gelişmesiyle doğan ihtiyaçtan kaynaklı olarak hızla gelişmeye başladı. Kurumsal anlamda gelişmesi ise maksimum 5 yıl içinde gerçekleşti. Ekspertiz yasasıyla 2. elde araç alım satımında zorunlu olması piyasanın daha hızlı gelişme kaydetmesini sağladı. Geçtiğimiz sene çıkan bu yasayla birlikte ticari olarak araç alım satımı yapan firmaların ekspertiz raporu ile araçları satması zorunlu kılınmıştı.

2020’de ikinci el araç pazarının hareketlenmesi işleri nasıl etkiledi?

CE: Salgının başlangıcından hemen sonra normalleşme sürecine girilmesiyle birlikte ikinci el otomobile ciddi bir talep oldu. Bu birçok etkenin birleşmesiyle oluşan bir durum. Ertelenmiş talep, sıfır kilometre araç tedarikindeki sıkıntılar ve nihayetinde insanların toplu ulaşımdan kaçıp özel araca sahip olma isteği insanları ikinci el araçlara yöneltti. Satışlardaki hareketlilik ve artışla birlikte ekspertiz girişlerimizde yüzde 30 bir artış kaydettik. Toplamda da yaklaşık olarak ilk 11 ayda ekspertiz yapılan her 4 araçtan 3’ünün ekspertiz işlemine imza attık. Satılan yaklaşık 6,5 milyon aracın yüzde 80’ine ekspertiz yapıldı.

Otomobil.com.tr sitesinde daha önce yayınlanan “Pilot Garage kilometre düşürmeye karşı uyarıyor” haberi için BURAYA, Pilot Garage internet sitesine ulaşmak için BURAYA tıklayın!

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

 

spot_imgspot_imgspot_img
spot_imgspot_imgspot_img

Kategoriler