İstanbul Autoshow 2012, iki yıl aradan sonra kapılarını bu kez Yeşilköy CNR’de değil, Büyükçekmece Tüyap’ta açtı. 2-11 Kasım tarihlerinde açık kalacak olan İstanbul Autoshow 2012, 1 Kasım günü basın mensupları ve VIP ziyaretçileri ağırladı. Devlet erkânından katılım ise bakan seviyesinde kaldı. Başbakan ya da Cumhurbaşkanı fuara gelmediler. Oysa Paris ve Frankfurt fuarlarında bu tür katılımlara sıklıkla şahit oluruz. Öte yandan Bakanların açılış toplantısındaki konuşmalarının planlanandan uzun sürmesi, basın toplantılarının saatlerinin ötelenmesine yol açtı. Bu da uluslararası bir fuarda ilk kez tanık olduğum bir şeydi.
Bakanların konuşmaları uzadı, dünya tanıtımlarını örtüleri açılmadan yayınladık
Bakanların konuşmalarının planlanandan uzun sürmesi ve tüm toplantı saatlerinin 1-1 buçuk saat ileri atılması, www.otomobil.com.tr olarak bir ilke daha imza atmamızı sağladı. Nasıl mı? İstanbul Autoshow 2012’de 12:20’de dünya tanıtımları yapılacak olan yeni 2013 Renault Symbol ve makyajlı Renault Fluence 2013’ün sunumları ve üstlerindeki örtünün kaldırılması saat 13:20’ye sarktı. Ama bu durumdan Fransız markanın genel merkezinin haberi olmadı. Ve fuarda tüm gazeteciler üstleri örtülü bu iki otomobilin önünde beklerken, Renault’nun global basın sitesi 2013 Renault Symbol ve yeni yüzlü Renault Fluence 2013 modellerinin resmi fotoğraf, bilgi ve videolarını “fiziki” tanıtımdan 1 saat önce yayınladı. Biz de bunu fark edip önemli araçların tüm bilgilerini anında yayına girerek, fotoğraf galerilerini ve videolarını yayınlayarak, daha İstanbul’da otomobillerin üstü örtülüyken site ziyaretçilerimize önemli bir hizmet yapmış olduk.
Emeğimizin karşılığını da aldık
Dijital yayıncılığın gereklerinden biri olan “hız” bizim için her şeyden önemli. Okuyucularımızı fuardaki dünya tanıtımlarından anında bilgilendirmeye çalıştığımız basın gününün sonunda, günün site istatistiklerine bakınca, emeğimizin karşılığını aldığımızı gördük: 1 Kasım 2012 günü www.otomobil.com.tr haber portalımızı toplam 10.942 kişi ziyaret etti. Bu rakamın 10.026’sı tekil ziyaretçilerden oluştu. Sitemizin toplam sayfa görüntülemesi ise 50.916 oldu. Bu noktada çok önemli bir noktayı da vurgulamak istiyorum: Haber portalımız, sadece otomobil haberi veren uzman bir site. Yani bu siteye giren istisnasız herkes sadece otomobil haberi ve testi okumaya, galerisine bakmaya ve/veya videosu izlemeye geliyor. Yani bu ziyaretçi rakamları, aracını satmak için ilan koymaya ya da otomobil satın almak için ilan bakmaya gelenlere ait değil. Öte yandan; otomobille alakalı olmayan bir içerik de zaten sitemizde mevcut değil. Ve günde 10.000’i aşkın tekil ziyaretçi ile 50.000’i aşkın sayfa görüntüleme bizim için bir rekor. Ama bu cümleye “Şimdilik” kaydını düşmek istiyorum. Çünkü bu rekoru kıracağımız gün de çok yakındır diye düşünüyorum. Bize bu rekoru kırdıran siz okuyucularımıza sonsuz teşekkür ederiz.
Sektör haber portalımıza nasıl bakıyor?
Sektör, ara başlıkta da yazdığım gibi sadece “bakıyor” aslında. Bakıyor ve görmüyor. Rekor kırdığımız 1 Kasım gününde haber portalımızda kaç reklam yayınlandı dersiniz? 0 (yazıyla sıfır!). Türkiye’de otomotiv sektöründe olan her markayla ve onların reklam ajanslarıyla irtibatımız olmasına ve düzenli rapor göndermemize karşın durum bu! Takdir onların, elbette bir bildikleri vardır. Ama iki yılda bir yapılan dev bir otomotiv organizasyonunun ilk gününde bile, rekor üstüne rekor kıran bir otomobil haber portalında otomobil reklamı olmaması anlaşılacak gibi değil bence.
Tüyap’ta her şey CNR’den daha düzgün işledi
Gelelim İstanbul Autoshow 2012 izlenimlerime: Öncelike fuarın Tüyap’ta gerçekleştirilmesi çok daha isabetli bir karar olmuş. Geçmiş yıllarda yaşanan sorunların büyük bir kısmı bu yıl yaşanmadı. Gerçi yağmur yağmadığı için çatının akıp akmadığını göremedik (CNR’da standlara kova konuyordu) ama muhtemelen akmıyordur. Salonlarda “çok sıcak” ya da “çok soğuk” gibi iklimlendirme sorunu yoktu. Otopark alanları basın ve VIP günü için yeterli geldi. Yoğun geçmesi beklenen hafta sonu için şimdiden yorum yapamıyorum tabii ki. “Büyükçekmece çok uzak” diyenler de bence yanıldılar. Kendi adıma ben, Nişantaşı’ndan Büyükçekmece’ye metrobüsle çok kolay gidip geldim. Gözlemlerime göre gidişte ve dönüşte E5’te de trafik çok yoğun değildi. Fuar alanında, ortasında şerit çizgisi olan yer döşemesi tüm fuar katılımcılarından tam not aldı. Malzeme kalitesi, rengi ve tasarımıyla otomobil fuarına gönderme yapması hoştu. Aydınlatma ve ses seviyesi konularında da bir sorun yaşanmadı. Sadece birkaç markanın çok yüksek sesle yayın yaptığına şahit oldum. Elektrik altyapısı, markalardaki yöneticilerden aldığım bilgilere göre yeterliydi. Ayrıca markaların gerekli stand kurumlarını kolayca yapmaları için günler öncesinden fuar alanına sokulması işleri kolaylaştırdı. Basınla ilişkiler kendi adıma sorunsuzdu. Basın odasındaki imkânlar da bence yeterliydi. Bu odada daha çok priz olması gerektiği ise aşikâr. Basın odasındaki kablosuz internet, çok hızlı ve güçlü olmasa da iş yapmamızı sağladı. Fuar alanındaki 3G internet bağlantısında ise, yoğun girişler nedeniyle zaman zaman kopmalar yaşandı. GSM operatörlerinin yoğun fuar günlerinde gezici istasyon kurmaları hizmet kalitesini arttıracaktır. Fuar alanındaki yeme-içme alanlarını gözlemleyemedim (Çalışmaktan yemek yemeye fırsat olmadı). O nedenle bu konuda yorum yapamayacağım. Tuvaletler ise, bir kez kullanma ihtiyacım oldu ve bence yeterliydi (Bana temiz tuvalet denk gelmiş olabilir, bu konuda herkesin farklı deneyimleri olabileceğini biliyorum). Standların bulunduğu salonlar arasında geçişler hiç açık alana çıkmadan gerçekleşiyor. Bu da yurt dışındaki fuarlarda bile bulamadığımız önemli ve güzel bir özellik. Bir kez fuar alanına girdiğinizde, tüm salonları gezebiliyorsunuz. Basın ve VIP davetlilere (VIP’den daha çok, çekiliş, hediye vb. yollarla davetiye bulmuş kişiler diyelim) ayrılan 1 Kasım’da, basın mensupları doğal olarak azınlıkta kaldık ve bir süre sonra fuar alanı o kadar kalabalık oldu ki işimizi rahat yapamamaya başladık. Bunun nedeni, fotoğrafını ya da videosunu çekeceğiniz aracın etrafında ve içinde sürekli birilerinin olmasıydı. Açıkçası bizim için zaten zorlu olan bir günde, ekstra güç harcadık ve stres yaşadık. Keşke Paris, Cenevre ve Frankfurt’taki gibi bizde de bir gün sadece basın mensuplarına ayrılsa. Davetliler ikinci günden itibaren içeriye alınsa. Toparlayacak olursam; İstanbul Autoshow 2012 Tüyap’ta başarılı bir organizasyon dâhilinde, aradığı kaliteye kavuştu diyebilirim. Umarım fuarımız gelişerek, büyüyerek yoluna devam eder. Tüm otomobil tutkunlarına, gazeteci arkadaşlarıma ve sektör çalışanlarına keyifli bir İstanbul Autoshow dilerim. İmkânınız varsa bu şovu kaçırmayın!