Japon üretici Nissan’ın B segmentinde yer alan crossover modeli Juke, Cenevre Otomobil Fuarı öncesinde dünya basınına Paris’te düzenlenen organizasyonla tanıtıldı. Nissan, dünya genelinde 2009 yılında 200.000 adet, 2007-2010 arasında geçen üç yıl toplamında ise 500.000 adet satılan Qashqai’nin ardından yeni ve yine Qashqai kadar iddialı bir model geliştirdi: Juke. Bu merakla beklenen yepyeni otomobilin tanıtımı, Fransa’nın başkenti Paris’te gerçekleştirilen bir organizasyonda yapıldı.
İngiltere’de çizildi, Japonya’da tamamlandı
2009 Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıtılan Qazana konsepti baz alınarak geliştirilen Juke, B segmentinde yer alan bir crossover. Otomobil Nissan’ın İngiltere-Londra’daki tasarım merkezinde çizilip, Japonya’daki tasarım merkezinde (Nissan Design Centre – NDC) üretime hazır hale getirilmiş. Araca özellikle önden bakıldığında, sanki hala konseptmiş izlenimi doğuyor. Bu noktada, daha önce bize gelen bilgiler doğru çıkıyor ve Qazana konseptine çok sadık kalındığı görülüyor. Bu da insanda bir an önce Nissan Juke’la yollara çıkma hevesi yaratıyor. Çünkü açıkçası, insanların bu otomobile bakıp ne tepki vereceklerini merak ediyorsunuz. Kesin olan tek şeyse, her görenin çok şaşıracağı ve dönüp araca tekrar bakacağı.
60 milyon Euro yatırım, 1000 kişiye istihdam
Renault-Nissan’ın B platformunda geliştirilen Nissan Juke, Qashqai’den farklı olarak, Avrupa haricinde Kuzey Amerika ve Japonya pazarlarında da satılacak. Avrupa’da satılacak olan Juke’lar Nissan’ın İngiltere-Sunderland’deki fabrikasında, Kuzey Amerika ve Japonya’da satılacak olan Juke’lar ise Japonya’daki Oppama fabrikasında üretilecek. Avrupa yollarına çıkacak olan Juke’lar için Sunderland fabrikasına 60 milyon Euro tutarında yatırım yapılmış ve kriz döneminde 1000 kişiye yeni iş imkânı sağlanmış.
B segmentinde farklı bir model
Nissan Juke, B segmentinde (küçük sınıf) yer alan bir crossover. Bu da onu, alışılmış B segmenti araçlardan farklı kılıyor. Farklı ve sportif tasarımının yanı sıra, yerden yüksek karoseri, yüksek oturma pozisyonu, 4×4 aktarma sistemine sahip olması ve fonksiyonel özellikleriyle dikkat çekiyor.
Rüzgar direnç katsayısı 0,35
Basın mensupları olarak, Nissan Juke’un örtüsü kaldırılır kaldırılmaz çok farklı ve sportif bir tasarımla karşılaştık. Ve dağıtılan basın bülteninde gördük ki Juke, yerden yüksek yapısına karşın 0,35 Cd’lik rüzgar direnç katsayısına sahip. Bu da sportif tasarımın bir sonucu olarak değerlendirilebilir. Yuvarlak farlar Qazana konseptinden aynen korunurken, bumerang tasarımlı stop lambaları Nissan 370Z’e gönderme yapıyor. 5 kapılı bir otomobil olan Juke’ta, arka kapı kollarının C sütununa gizlenmiş olması da, coupe tarzı sportif görünümü destekliyor. Her versiyonun standart donanımında yer alan 17 inç’lik tekerlekler de bu sınıfta daha önce karşılaşmadığımız bir özellik.
Şehirde kıvraklık sunacak
Boş ağırlığı 1162 kg olan Nissan Juke, 4135 mm uzunluğa, 1765 mm genişliğe, 1570 mm yüksekliğe ve 2530 mm dingil mesafesine sahip. Bu da onu şehirli bir otomobil yapıyor. Juke; gerek şehir içi trafiğinde, gerek dar sokaklardaki dönüşlerde, gerekse park ederken sürücüsüne fazla efor sarf ettirmeyecek boyutlara sahip. 251 litrelik bagaj hacmi ise, arka koltuklar öne katlanıp düz bir zemin elde edildiğinde 830 litreye kadar çıkıyor.
İç mekân sempatik ve işlevsel
Paris’teki tanıtımda Nissan Juke’un iç mekanını da inceleme fırsatı bulduk. Küçük dış boyutlarına karşın yeterli iç mekan genişliği sunan otomobilin kokpitinde irili-ufaklı eşya gözleri ve bardaklıklar işlevselliği arttırıyor. Aracın dış rengiyle uyumlu orta konsol, koltuk döşemeleri ve kapı içi kaplamaları elit bir hava yaratıyor. Sportif gösterge birimlerinin tasarımı göze hoş geliyor. Kumanda birimlerinin yerleşimi ergonomik. Ön konsolda sert plastik malzeme kullanımı ise otomobilin ender eksilerinden biri.
Üç motor seçeneğine sahip
Nissan Juke, biri dizel ikisi benzinli olmak üzere üç motor seçeneğine sahip. 4 silindirli ve 8 supaplı 1.5 dCi motor 110 HP güç ve 240 Nm tork üretiyor. İkisi de 4 silindirli ve 16 supaplı 1.6 litrelik motorlardan ilki olan 1.6i 120 HP güç ve 157 Nm tork üretirken, bu değerler 1.6i Turbo motorda 190 HP ve 240 Nm.
1.6 litre motorda otomatik şanzıman müjdesi
Türkiye’de 2009 yılında toplam 3809 adet satılarak büyük bir başarıya imza atan ve segmentinin lideri olan Nissan Qashqai’nin belki de tek handikapı, düşük vergi diliminde kalan motor seçeneklerinde otomatik şanzımana sahip olmamasıydı. Eğer bu tür bir seçeneği de olsaydı çok daha fazla satardı. Qashqai için bu konuda henüz bir gelişme yok ama Nissan Juke tanıtımında verilen bir haber, küçük hacimli motora sahip ve otomatik şanzımanlı crossover satın almak isteyenleri sevindirecek: Nissan Juke, 1.6i ve 1.6i Turbo motor seçeneklerinde XTRONIC CVT (6 ileri manuel kullanıma da imkan veren otomatik şanzıman) şanzıman seçeneği sunacak. Standart donanımda ise, bu motorlardan ilki 5 ileri manuel, ikincisi ise 6 ileri manuel şanzımana sahip olacak. 1.5 dCi motor ise sadece 6 ileri manuel şanzımanla satın alınabilecek.
4×4 aktarma en üst motorda
1.5 dCi ve 1.6i motorlarda 4×2 aktarma sistemine yer verilen Nissan Juke, 1.6i Turbo motor seçeneğinde Nissan’ın All-Mode 4×4-i adlı dört tekerlekten çekiş sistemini sunacak. Bu da üst düzey yol tutuşun yanı sıra arazi performansına da katkıda bulunacak.
Yılın son çeyreğinde Türkiye’de
Nissan Juke, Paris’teki basın tanıtımının ardından 2010 Cenevre Otomobil Fuarı’nda otomobilseverlerle buluşacak. Otomobilin satışına Japonya’da yaz başı, Avrupa’da Eylül sonu, Kuzey Amerika’da ise sonbaharda başlanacak. Nissan Juke’un Türkiye yollarına çıkması ise bu yılın son çeyreğinde gerçekleşecek. Otomobilin fiyatı ve donanım seçenekleri ise henüz açıklanmadı.
Yazı: Emre Anamur / Paris-Fransa