Kombivan pazarı ülkemizde olduğu kadar Avrupa’da da ilgi görmeye başlayan ve Avrupa’da yıllık yaklaşık 700.000 adetlik bir potansiyelin olduğu bir pazar. Hem aile kullanımı, hem de ticari kullanım amaçlarını karşılayan kombivan pazarı ülkemizde de çok hareketli. Mercedes-Benz de “Mercedes” olma görevi verilmiş bir Renault Kangoo olan Citan ile kombivan pazarına giriş yapıyor.
Eksiksiz bir ticari araç gamı oluşturma niyetindeki Mercedes-Benz, ürün gamındaki bu eksikliği tamamen kendi tasarlayacağı bir araçtan olarak üretmek yerine, Renault ile işbirliği yaparak Kangoo’dan faydalandı. Bu gerçekten alışılmadık bir durum.Bunun nedeni Almanya-Fransa rekabeti değil elbette. Çünkü şu an Mercedes-Benz ile Volkswagen’in büyük van sınıfında Sprinter ile Crafter’a dayalı bir işbirliği var. Mercedes-Benz yetkilileri Citan projesiyle ilgili olarak VW ile görüşmelerinden sonuç alamayında Renault’da karar kılmışlar. Bu sayede Mercedes-Benz ürün gamı için hesaplı sayılabilecek, Renault ürün gamı içinse pahalı denilebilecek bir araç ortaya çıkmış.
Ne kadar Mercedes-Benz?
Mercedes’in yeni ticarisi Citan, temelde Kangoo ile aynı olsa da, firma yetkilileri detaylarda Alman markaya özgü geliştirmeler yapıldığını, geliştirme aşamasında Vito ve Viano için yapılan tüm testlerin Citan için de yapıldığını ve bu aracın gerçek bir Mercedes olduğu belirtiliyor. Araç burun tasarımı olarak Mercedes burnuna sahip olsa da siluet olarak genlerini aldığı Kangoo’yu gizlemiyor. Fransa’da Renault fabrikasında üretilen Citan, deyim yerindeyse Fransız ana-babadan doğmuş ve daha sonra Alman terbiyesi verilmeye çalışılmış bir araç.
İç mekana geçildiğinde fazla çekici olmayan kaba görünümlü bir ön konsol sürücüyü karşılaşılıyor. Kullanılan malzemeler sert ve çizilmeye dayanıklı görünüyor ama biraz daha göze hitap edebilirdi. Çünkü ticari araçların giriş seviyesinde olan kombivan kullanıcılarında duygusal yaklaşım diğer büyük ticarilere göre daha fazla. Konsoldaki butonlar anlaşılır olsa da müzik sisteminin kumandaları biraz ufakça ve bundan dolayı belli bir yaşın üzerindeki insanlar için kullanımı zor olabilir. Ön konsolda ufak tefek eşya,dosya koyacak bir bölüm olmasının eksikliği hissediliyor.
İç mekanda amblem haricinde tek Mercedes detayı silecek kolu
Kalite hissi yönünden bir beklenti içine girilmemesi gereken iç mekanda, aracın amblemi dışında bir Mercedes olduğunu belli eden tek detay, bünyesinde silecek kumandasını da barındıran sinyal kolu. Bunun dışında tavan lambası, kapı içi döşemeler, el freni kolu gibi aksamlar Renault raflarından. Hatta kadran grubu da bir Mercedes’tan çok Renault havasında. Bunlar kötü şeyler mi? Tabi ki değil, ama Kangoo ile aynı motora, aynı platforma, iç mekanda birçok benzer aksama sahip bir araca ESP, daha dengeli bir süspansiyon sistemi ve stop-start gibi donanımlar için fazladan yaklaşık 10.000 TL istemek, Alman firmanın yıldızlı amblemine çok fazla güvendiği sonucunu doğuruyor.
Arka koltuklarda diz ve baş mesafesi sorunu doğal olarak yok. Ayrıca arka koltuklar çok pratik şekilde katlanarak neredeyse dümdüz bir yükleme alanı ortaya çıkmasını sağlıyor. 685 litre olan bagaj hacmi arka koltuklar yatırıldığında 3000 litre oluyor. Kangoo’da ise bu değerler 660-2866 lt,, sınıfının en çok satan aracı Doblo’da ise 790-3200 lt.
Sürüşü nasıl?
2013 Citan’da Renault’un çeşitli araçlarda yıllardan beri başarı ile görev yapan 1.5 litrelik turbodizel motoru görev yapıyor. 4000 d/d’de 90 HP güç üreten bu motorun maksimum torku ise 1750-3000 d/d aralığında 200 Nm. Alt devirlerde bile yeterli çekiş sunan bu motor aracı zorlanmadan taşıyor. Bununla birlikte stop-start özelliği de sarsıntısız ve çabuk işliyor.400 km’yi aşan sürüşümüzde 5.6 lt/100 km seviyelerinde gerçekleşen tüketimse yüz güldürüyor. 5 ileri oranlı şanzımanın vites geçişleri ise çok rahat ve şehiriçinde aracı yorulmadan kullanabilmek mümkün.
Süspansiyon sistemi Kangoo’ya göre biraz daha sıkı ve virajlarda daha iyi bir gövde kontrolü sağlıyor. Bununla beraber konforsuz da değil. Yüke göre kendini ayarlayan adaptif ESP’nin olması da güzel bir donanım ama bu sınıfta ESP artık fark yaratan bir detay değil. Çünkü VW Caddy 1.6 TDI 105 HP’de de ESP mevcut.
Sonuç
Citan’ın tanıtım toplantılarında Mercedes-Benz yetkilileri “ilk önce araca binip, sürüşünü deneyin, gerçek bir Mercedes olduğunu göreceksiniz” ifadelerini kullanmışlardı ve buna kendilerini gerçekten inandırmış görünüyorlardı. Bu araca binip kullandım ve Mercedes yetkilileri üzülecek olsa da ben bu araçta makyajlı bir Kangoo’dan daha fazlasını göremedim. Kötü bir araç değil ama bir Mercedes hiç değil. Bunun nedeni Mercedes-Benz markasının “en iyisi veya hiçbirisi” gibi çok büyük bir vaadi olması. Bunun dışında Citan’dan daha güçlü ve en az Citan kadar konforlu VW Caddy, daha fazla iç hacim ve daha makul fiyat sunan Fiat Doblo gibi rakipleri olmasına rağmen, bu aracın Mercedes-Benz’e yeni müşteriler kazandıracağı da gerçek.
Mercedes-Benz Citan 109 CDI Kombi
Fabrika verileri – teknik özellikler:
Motor: 1461 cc, 4silindirli, turbodizel
Şanzıman: 5 ileri
Maksimum güç: 90 HP @ 4000 d/d
Maksimum tork: 200 Nm @ 1750-3000 d/d
Maksimum hız: 155 km/s
0-100 km/s: 13.1 sn
Boyutlar (uz./gen./yük.): 4321 / 1829/ 1809 mm
Bagaj hacmi: 685-3000 lt
Tüketim (ş.içi/ş.dışı/ort.): 5.3 / 4.6 / 4.8 lt /100 km
Türkiye fiyatı: 53.060 TL
+ Tüketim, şanzıman, kolay katlanan arka koltuk
– Mercedes hissi yok
CO2: 119 g/km
Mercedes-Benz Citan ile ilgili olarak daha önceden yayınladığımız;
ilk haber için BURAYA,
ilk video için BURAYA,
hareketli yol – sürüş videosu için BURAYA,
kapsamlı haber için BURAYA,
ilk fotoğraflar ve teknik bilgiler için BURAYA,
fiyat haberi için BURAYA,
fotoğraf galerisi için BURAYA tıklayınız!
Mercedes amblemi dışında renault. Direksiyonu bile aynı.
kendi kasasını yapabilirdi
görsellik yok hic hoş deyil