“Hot hatch” (ateşli hatchback) olarak bilinen hızlı hatchback sınıfı 2013 yılı içinde daha da ısınacak. Bundaki etkenlerse 200 HP gücünde 1.6 litrelik turbo beslemeli yeni Clio R.S. 200 EDC ve yine 200 HP gücündeki 1.6 litre turbo motorlu Peugeot 208 GTi olacak. Biz bu otomobillerden Renault Clio R.S. 200 EDC’yi İspanya – Granada’da düzenlenen basın test sürüşü organizasyonu kapsamında hem pistte, hem de virajlı yollarda kullanma şansını bulduk.
Bilindiği gibi GTI sınıfı olarak da adlandırılan hızlı hatchback sınıfı özel bir müşteri kitlesine sahip. Bu sınıf otomobil tutkunları, otomobili yaşam tarzı olarak benimseyen ve otomobil kullanmaktan haz duyan insanlardır. Dinamizm, performans, direksiyon tepkisi, sürüş zevki ve yol tutuş bu sınıfın öncelikli beklentileri arasında.
Clio gamının zirvesi
Clio gamının zirvesinde olan Clio R.S. 200 EDC, görünüm olarak diğer versiyonlara göre ayırt edici görsel detaylara sahip. Otomobilin burun tasarımında en büyük fark LED gündüz farlarının, iki far arasından tamponun alt uçlarına alındığı görülüyor. Bunun dışında baklava formlu Renault ambleminin altına R.S. ibaresi eklenmiş ve tamponun iç kısmına alüminyum renginde, Formula 1 otomobillerinden esinlenilerek tasarlanmış çerçeve eklenmiş. Arka kısımdaysa köşeli egzoz çıkışları ve difüzör formlu arka tampon dikkat çekiyor. Bu difüzör sayesinde arka kısma uygulanan bastırma kuvveti normal versiyonlara göre yüzde 80 oranında arttırılmış. Yeni Clio R.S 200 EDC, eski RS’ler gibi şişkin çamurluklara sahip değil. Ayrıca sadece 5 kapılı karosere sahip. Gözler çekici jantların arkasında eski Clio RS’teki Brembo frenleri arıyor. Ama yoklar. Fakat endişelenmek yersiz çünkü R.S 200 EDC’de önde Laguna V6’nın 320 mm çapındaki diskleri kullanılmış.
İç mekan kesinlikle çok havalı ve sportif. Ayrıca kalite hissi de iyi. İç mekanda kullanılan detaylar tam anlamıyla hızlı hatchback kullanıcılarının isteyeceği türden. Çünkü bu sınıf otomobil kullananlar “özel otomobil” kullanıyor olmak ister ve yeni Clio R.S. 200 EDC bunu tam anlamıyla sağlıyor. Alt tarafında R.S. logosu bulunan, vites değiştirme kulakçıklarına sahip nar çiçeği renginde dikişlere sahip 3 kollu spor direksiyon simidi, nar çiçeği renginde vites topuzu ve çerçevesi, yine aynı renkteki havalandırma çerçeveleri, kapı içi dekorlar ve koltuk dikişleri iç mekana canlı ve özel bir hava katmış.
Arka koltuklar ve bagaj hacmiyse diğer Clio’lardan farklı değil, yani tatminkar.
Motoru, performansı ve sürüşü nasıl?
İşte en önemli bölüme geldik. Hatırlanacağı gibi bir önceki Clio Renault Sport’ta 2.0 litrelik, 203 HP güç ve 215 Nm tork üreten atmosferik bir motor bulunuyordu. Ama değişen dünyada “downsized” motorlar öne çıkmaya başladı ve bu kapsamda yeni Clio R.S. 200 EDC’de 1618 cc’lik, turbo beslemeli, direkt benzin enjeksiyonlu bir motor bulunuyor. Bu motor 6000 d/d’de 200 HP güç ve 1750 d/d’de 240 Nm tork üretiyor. Bu torkun 5600 d/d’ye kadar olan geniş bir devir bandında kullanıma hazır olması ise ayrı bir başarı. Maksimum 6500 d/d çevirebilen bu motor hızlı ve sarsıntısız vites geçişlerine sahip, 6 ileri oranlı çift kavramalı şanzımanla (EDC) kombine edilmiş. Fabrika verilerine göre 0-100 km/s hızlanmasını 6.7 saniyede tamamlayan otomobil (eski RS’te 6.9 saniye) maksimum 230 km/s’ye (eski RS’te 225 km/s) ulaşabiliyor. 400 metreyi 14.6 saniyede geçen otomobil 27.1 saniye sonunda 1000 metreyi geride bırakmış oluyor.
Hızlanma denemesi yapmak ise Launch Control sistemi sayesinde hiç olmadığı kadar kolay. Bunun için sol ayak fren pedalı üzerindeyken, direksiyonun arkasındaki iki kulakçığı çekmek ve bu sırada gaz pedalına basmak gerekiyor. Bu sırada “Launch Control On” ibaresi çıkıyor ve motor devri 2500 d/d’ye sabitleniyor. Bundan sonra yapılması gerekende önünüze bakmak ve sol ayağı frenden kaldırmak. Sistem mümkün olan en hızlı kalkışı gerçekleştiriyor.
Clio R.S. 200 EDC’de sürüş dinamiklerine etki eden bir yenilik var. R.S. Drive sistemi. Normal, Sport ve Race (yarış) olmak üzere 3 farklı kullanım seçeneği sunan bu sistem direksiyon tepkilerine, gaz pedalı tepkilerine ve vites geçiş hızına etki ediyor. Sistemi Sport seçeneğine aldığınızda (butona bir defa basarak) rölanti devri 750 d/d’den 1005 d/d’ye yükseliyor ve otomobilin sinirli bir hal aldığını hissediyorsunuz. Bu seçenekte vites geçişleri 170 milisaniyede gerçekleşiyor. Ayrıca motor ve egzozdan yayılan homurtu da sound pipe –ses borusu ismi verilen akustik bir yapı ile etkileyici bir hal alıyor. R.S. Drive butonuna biraz daha uzun süre basınca Race seçeneği aktif hale geliyor ve vites değişim hızı 150 milisaniye iniyor ve sürüş destek sistemleri kapatılmış oluyor.
2013 Clio R.S. 200 EDC’nin en güzel yönlerinden birisiyse R-Link ekranındaki R.S. Monitor 2.0. Telemetri vazifesi gören bu sistem sayesinde tur zamanını, anlık torku, gücü, tekerleklerdeki patinajı, direksiyon açısını, G değerlerini görebilmek, 0-100 km/s, 0-400 km/s gibi performans testleri yapabilmek ve bunları USB bellek ile bilgisayar ortamına taşıyıp kapsamlı data analizi yapabilmek mümkün. Bazı süper spor otomobillerde görülen bu sistem, otomobilin hedef kitlesine uygun ve kesinlikle eğlenceli.
Homurtulu egzozu, ivmelenmesi ile beğeni toplayan otomobil süspansiyon konforu olarak eskisinden daha iyi ve uzun yol yapmak daha az yorucu. Önde McPherson, arkada torsiyon çubuklu süspansiyon sistemine sahip otomobilin Renault Sport tarafından tasarlanmış hidrolik sıkıştırma kontrolü (hydrolic compression control) amortisörleri kullanılmış. Bu amortisörlerin içinde adeta ikinci bir amortisör sistemi mevcut ve bu sayede otomobil yol tutuştan taviz vermeden daha konforlu olabilmiş. Virajlarda çok iyi olan otomobil, viraj çıkışında derinden gelen bir güçle adeta patlarcasına fırlıyor. Bununla beraber tur sayısı 2.67 olan direksiyonun tepkileri de iyi. Yalnız bence vites değiştirme kulakçıkları direksiyona biraz daha yakın olmalı çünkü kısa parmaklı kullanıcılar bunlara uzanırken ellerinin açısını değiştirmek zorunda kalıyorlar. Eğer dar virajları el freni ile dönmek gibi bir hobiniz varsa (bu sınıfta bir otomobil kullanan bazı kişilerin dar dönüşlerde el freni kullandığı bir gerçek) bilmeniz gereken nokta el freni kolunun iki koltuğun tam ortasında değil, yolcu koltuğuna yakın konumlandırıldığı. Bunun sonucunda sürücünün sağ eli, ön yolcu koltuğuna temas ederek rahatsızlık verebilir.
Cup süspansiyon
Otomobilin Cup versiyonundan da bahsetmek gerek. Bu versiyon daha fazla sportiflik isteyenler için ve daha sert süspansiyon sistemine sahip. 3 mm daha alçak olan Cup versiyonunda ön yaylar yüzde 27, arka yaylar yüzde 20 oranında daha sert. Bunun sonucunda ön süspansiyon 12.5 mm/100 kg , arka süspansiyon 21.5 mm/100 kg esneme oranına sahipken Sport adı verilen diğer versiyonönde 15 mm/100 kg, arkada 25 mm/100 kg esnemeye sahip.
Sonuç
Yeni Clio R.S. 200 EDC gerçekten başarılı bir hızlı hatchback. Eski Clio R.S. kullanıcıları daha fazla devir çeviren motorlardan sonra yeni 1618 cc’lik turbo motorun daha az devir çevirmesini ilk başta yadırgayacak olsalar da alt devirlerden gelen yüksek tork nedeniyle zamanla seveceklerdir. Ama 1618 cc’lik silindir hacmi, bu otomobilin bir anlamda şanssızlığı. Çünkü 1601-1999 cc arasındaki silindir hacmine sahip otomobillerde ÖTV oranı yüzde 80. Bunun sonucunda yeni Clio R.S. 200 EDC ülkemize özel siparişle getirilecek.
2013 Renault Clio R.S. 200 EDC fabrika verileri / teknik özellikler:
Motor: 1618 cc, 4 silindirli, 16V, direkt benzin enjeksiyon, turbo
Şanzıman: 6 ileri oranlı çift kavramalı (EDC)
Maksimum güç: 200 HP @ 6000 d/d
Maksimum tork: 240 Nm @ 1750 d/d
Maksimum hız: 230 km/s
0-100 km/s: 6.7 sn
Boyutlar (uz./gen./yük.): 4090 / 1732 / 1432 mm
Bagaj hacmi: 300 lt
Tüketim (ş.içi/ş.dışı/ort.): 8.1 / 5.1 / 6.3 lt /100 km
CO2 emisyonu: 144 g/km
Baz fiyat: –
+ Yol tutuş, direksiyon tepkileri
– Sadece 5 kapılı, el freni sağ ön koltuğa yakın, arka çapraz görüş
Yazı: Tarık Akagün İspanya-Granada
Fotoğraflar: Renault Medya
R.S. Sürüş modları/etkileri | Normal | Sport | Race |
Motor | |||
Rölanti | 750 d/d | 1005 d/d | 1005 d/d |
Gaz pedalı hissi | Konfor | Dinamik | Dinamik |
Motor ses seviyesi | Yükseltilmiş | Yükseltilmiş | |
R.S.: devir kesiciden önce sesli vites değişim uyarısı (EDC manuel modda) | Hayır | Evet (manuel mod) | Evet (manuel mod) |
R.S. Sürüş modları / etkileri | Normal | Sport | Race |
« Ambilight » Gösterge | Hayır | Parçalı renk göstergesi | Parçalı renk göstergesi |
Şanzıman | |||
« Drive » konumda vites geçişleri | Eco / Konfor | Sport : uygun dinamik düzeltmeler (örnek : vites küçültme beklentisiyle) | %100 manuel mod |
« Drive » veya « Manual » konumda vites geçiş zamanları | Normal | Hızlı(170 ms) | Çok hızlı(< 150 ms) |
Launch control | Hayır | Evet | Evet |
Şasi / | |||
Hidrolik direksiyon | Yumuşak / Konfor | Sert | Sert |
ESC + ASR | Normal / güvenlik | Hafif kaydırmalara izin veriyor | Tamamen kapalı |
Otomobille ilgili hızlanma videosunu izlemek için BURAYA TIKLAYIN!
Zehir gibi araba ya renk de iyi gitmiş reno iyi işler yapıyor bu aralar
1618 cc 🙂
Renault Türk kullanıcılara son dakika golü atmış…