Cuma, Ekim 4, 2024
Ana SayfaTestlerTesla Model Y test sürüşü

Tesla Model Y test sürüşü

Tesla Model Y test sürüşü. Son yılların en çok konuşulan otomobil markası kuşkusuz ki Tesla. Bunda markanın sıra dışı modelleri kadar, sıra dışı CEO’u Elon Musk’ın da payı var. Lotus Elise altyapılı Tesla Roadster ile bir start-up projesi olarak başlayan süreç, geleneksel pazarlama yöntemleri dışında iş modelleri kullanılmasıyla dünyanın en değerli otomobil markasını ortaya çıkardı. C-SUV segmentinde konumlanan bir crossover olan Model Y ise, 2023 yılında elde ettiği 1.223.000 adetlik satışla, dünyanın en çok tercih edilen otomobili oldu. Yani otomobil dünyasında bir dönüm noktasına gelindi diyebiliriz. Zira 2019 yılında tanıtılan, 2020 yılında üretime giren, tamamen elektrikle yol alan yepyeni bir modelin; Toyota Corolla, Toyota RAV4, Honda CR-V gibi köklü modelleri geride bırakması büyük bir satış ve pazarlama başarısı.

Bunları bir kenara bırakıp Türkiye’ye dönelim. Ülkemizde 2023 Mayıs ayında müşterilere teslim edilmeye başlanan Tesla Model Y, 2023 yılında toplamda 12.150 adetlik satışa ulaşarak hiç de fena sayılmayacak bir başarıya imza attı. Üstelik bunu geleneksel bayi teşkilatı olmadan yaptı. Oysa ki, Türk insanı için satış ağı ve servis ağı yaygınlığı uzun yıllar boyunca satın alma davranışında belirleyici kriterlerden bir tanesiydi. Satış ve pazarlama iletişimi yönünden Tesla benzeri bir tarz benimseyen yerli Togg ise 2023 yılında 19.583 adetlik bir satışa ulaştı.

Tesla Supercharger Edirne şarj istasyonunda.

Burada ufak bir analiz yapmak lazım… Her iki markanın geleneksel satış pazarlama yöntemlerinin dışında bu satışları yakalamasının en büyük nedeni, bu otomobillerin birer “arzu nesnesi” ve “teknolojik oyuncak” olarak konumlandırılması. Kuşkusuz ki satış başarılarında sosyal medyanın payı büyük… Çünkü her iki marka da sosyal medya platformlarını kullanarak kendilerine ait fanatik bir kitle yarattılar ve bu durum bu markaların kendi hikâyelerini yazmasına yardımcı oldu. Tabii ki Tesla’nın hikâyesi dünya çapında daha popüler… Bundan yıllar önce Volkswagen Lupo, internet üzerinden ilk sipariş edilen otomobil olduğu dönemde internet henüz emekleme aşamasındaydı ve sosyal medya platformları olmadığı için beklenen satışları yakalayamamıştı.

Tesla Model Y, 2024 yılında matrah fiyatı nedeniyle yüzde 10’luk ÖTV diliminin dışında kalması nedeniyle rekabetçi fiyatını kaybetmişti. Nisan ayında Türkiye pazarı için özel olarak hazırlanmış 159 kW gücündeki motoruyla tekrar rekabet gücü kazanan Model Y, bu yılın ilk 8 ayında 4552 adetlik satışa ulaştı.

Tesla Model Y fiyat

Türkiye’de Model Y’nin giriş seviyesini 1.791.451 TL başlangıç fiyatlı, 60 kWh batarya kapasiteli 159 kW gücündeki SR oluşturuyor (Standart Range ancak, SR kısaltmasını Short Range olarak kullananlar da çıkacaktır). Bu arada Tesla Model Y 159 kW’nın kısa zaman içinde artan kur baskısı nedeniyle yüzde 40’lık ÖTV dilimine girme ihtimali olduğunu da ekleyeyim.

Tesla Model Y’nin konsolu fazlasıyla sade. Ekran 15 inç.

Tesla Model Y alınır mı?

En sonda yazacağımı en başta söyleyeyim. “Bu fiyata bu otomobil alınır mı?” diye sorarsanız “Evet,” alınır” derim. Bu fiyata etkili performans, geniş iç hacim, değişik teknolojik özellikler, başarılı yol tutuş, dünyanın en iyi çarpışma güvenliği sunan otomobillerinden olması; Model Y’nin belli başlı artı yönleri. Peki, bana “Sen bu otomobili alır mısın?” diye sorarsanız, benim yanıtım “Hayır, almam” olur. En azından bazı eksikliklerini gidermediği sürece… Bu otomobil; sevdiğim bazı özellikler ile hiç sevmediğim bazı özellikleri bünyesinde barındırıyor. Sevdiğim yönlerden yukarıda bahsettim, sevmediğim yönlerin başında ise parke, kilit taşlı zeminlerde 20-30 km/h ile yol alırken, iç mekândaki trimlerde (bagaj kapağı iç kaplaması, kapı içi kaplamalar, ön konsol) inanılmaz bir titreşim ve ses olması… Acaba test aracına özgü bir durum mu var diye düşünüp, farklı bir Model Y’de (sadece 800 km’de) aynı yolda, aynı hızlarda gidince aynı titreşimlerin olması, bu durumun Model Y’nin geneline ait bir durum olabileceğinin ipuçlarını verdi. Açıkçası 1.8 milyon TL’ye “0” km bir otomobil alsam ve her gün kullandığım yolda rezonans gibi titreşimlere maruz kalmak istemezdim.

Tesla Model Y test sürüşü

Bahsettiğim rezonans gibi titreşim ve sesler asfalt sürüşlerinde olmuyor. Bunun dışında sıkı veya tatlı sert olarak tanımlanabilecek süspansiyon sistemi kasislerde bile sessiz ve tok bir his veriyor.  Arkadan itişli otomobilin viraj yeteneği, yüksek gövde yapısına ve 172 mm’lik taban yüksekliğine rağmen çok başarılı. Bunda otomobilin başarılı ağırlık dağılımının, batarya grubunun tabanın alt orta kısmında konumlandırılmış olmasının ve başarılı süspansiyon sisteminin payı var. Otomobilde önde çift salıncaklı, arkada ise çok kollu bağımsız süspansiyon görev yapıyor. Direksiyon sertliği 3 kademeli olarak ayarlanabiliyor. Kısa turlu (2 tur) bu direksiyon sistemi neredeyse spor otomobillerin direksiyonu kadar hızlı tepkiler veriyor.

Otomobilin düz gidiş stabilitesi de başarılı, ancak süspansiyon sisteminin sert yapısı, uzun yolculukları biraz yorucu hale getiriyor. Ben bu otomobille 100 km/h sabit hızla yaptığım otoyol sürüşünde 15.5 kWh/100 km ‘lik tüketim ortalaması elde ettim. Fabrika verilerine göre 455 km menzile ulaşan Tesla Model Y, tam şarjda 393 km’ye kadar menzil gösterdi (3 defa tam şarj yaptım). Ben batarya seviye göstergesi 0’a indiğinde, yol bilgisayarında kat edilen mesafe 354 km olarak yazıyordu. Batarya içinde emniyet marjı olarak bir miktar daha enerji kaldığını varsayarsak otomobilin gerçek hayatta sürücüsüne stres yaşatarak 390 km civarında bir menzile ulaşabileceğini öngörebiliriz.

Tesla Model Y gerçek hayat enerji tüketim değerleri

Şimdi çok merak edilen enerji tüketim verilerini biraz daha detaylandırayım. 800 km’yi aşan test sürüşünde otomobilin yol bilgisayarına göre yaklaşık 14.0 kWh/100 km tüketim ortalaması elde ettim. Sürüşün yaklaşık 500 km’lik kısmı şehir dışı yollarda, kalanı ise İstanbul içinde, çoğunluğu D-100 üzerinde gerçekleşti. İstanbul’da Beylikdüzü-Üsküdar güzergâhında D-100 karayolu ve Sirkeci sahil yolu üzerinden Üsküdar’a yaptığım 46 km mesafeli, 65 dakika süren ekonomik sürüşte ise yaklaşık 7 kWh/100 km gibi inanılması zor bir değer elde ettim. Benden önceki diğer kullanıcıları da kapsayan yaklaşık 2500 km’lik genel toplamda ise 17.0 kWh/100 km’ye yakın bir tüketim ortalaması gözüküyordu. 60 kWh kapasiteli bataryayı, hep 250 kWh’ lıkTesla Supercharger şarj noktasında doldurdum ve bu istasyonlarda yüzde 0’dan yüzde 100 şarj seviyesine gelmek için yaklaşık 55 dk süre yetiyor. Ancak 15 milyonu aşan bir mega şehir olan İstanbul’da sadece 1 noktada Tesla Supercharger noktası var. Tabii ki diğer şarj istasyonlarında da dolum yapılabiliyor. Ancak Supercharger gerek hızıyla, gerekse soketi araca bağladığınızda kart okutmaya gerek kalmadan, otomatik olarak aracı tanımasıyla büyük kolaylık sağlıyor. Bu arada araç durur haldeyken, batarya günde yüzde 3-4 kadar enerji kaybedebiliyor.

Tesla Model Y, dikkatli bir sürüşle ne kadar düşük enerji tüketimi yakalayabileceğini gösterdi.

Model Y’nin Türkiye’ye özel versiyonunda 159 kW gücünde bir elektrikli motor var. Maksimum torku açıklanmayan bu motor temel olarak yurtdışındaki 220 kW’lık motor ile aynı. Ancak gücü yazılımsal olarak düşürülerek, Türkiye’nin ÖTV mevzuatına daha uygun bir hale getirilmiş. Fabrika verilerine göre 0-100 km/h hızlanmasını 7.5 saniyede tamamlayan 1984 kg’lık bu otomobil, GPS teknolojili profesyonel test cihazı ile yaptığım hızlanma testlerinde 2 yön ortalaması olarak 7.4 saniyelik 0-100 km/h hızlanma süresi elde etti. 400 metreyi geçmek içinse yine 2 yön ortalamasında 15.5 saniyeye ihtiyaç duydu. Performans olarak beklentileri rahatça karşılayan otomobilin maksimum hızı 217 km/h. Model Y’de çoğu elektrikli otomobilde olduğu gibi “tek pedal” özelliği var. Bu sayede gaz pedalı hem hızlanmak, hem de rejeneratif fren sistemi sayesinde yavaşlamak için kullanılabiliyor. Ancak alışkanlık gerektirdiği ve sürüş konforu açısından gaz pedalına yumuşak davranmak gerektiğini belirtelim.

Tüm Model Y’lerde Tesla Otopilot standart. Test aracımızda ayrıca Full Self Driving’in beta versiyonu da vardı. Ancak bu sistemin diğer markalardaki Seviye 2 otonom sürüş destek sistemlerinden pek bir farkını göremedim. Hatta sistem, diğer markalardaki sistemlerin aksine biraz rahatsız edici olabiliyor. Bunun nedeni de sistemin, otomobili 2 şeridin tam ortasında tutma isteği. Ancak elinizle bir yöne doğru biraz fazlaca baskı yapsanız (çünkü sistem direksiyona hafif güç uygulamanızı istiyor) sistem devre dışına çıkıyor. Elinizi çok hafif şekilde tutsanız da bir süre sonra elinizi algılamayıp “Lütfen direksiyonu oynatın” uyarısı veriyor. Full Self Driving’de Avrupa’da henüz eller serbest kullanım özelliği kullanılmıyor. Burada insanların Otopilot adına inanıp, aracın yüzde 100 otonom sürüş sağlamadığını bilmesi önemli. Çünkü bu sistem, Otopilot ve Full Self Driving isimleriyle biraz yanıltıcı da sürücünün yerini alması için tasarlanmış değil, sürücüye yardımcı olmak ve kaza risklerini azaltmak için hazırlanmış bir sistem.

Tesla Model Y iç mekân özellikleri

Tesla, pazarlama iletişimini çok iyi bilen bir marka. Bunun için maliyet düşürücü önlemleri minimalist tasarım  olarak sunuyor ve pazarlıyor. Mesela şöyle bir örnek vereyim. Otomobilde 4 koltukta ısıtma var. Bu güzel bir özellik… Ancak arka koltuk yolcuları koltuk ısıtmalarını kullanamıyor. Çünkü arka koltuklarda ısıtma kumandası düğmesi yok, bunun için ön konsoldaki dokunmatik ekrandan içinde koltuk ısıtma menüsüne girmek gerekiyor. Bunun adı minimalizm değil. Ergonomi bilimi de değil. Maliyet mühendisliği… Başka bir markada böyle bir durum olsa sosyal medyada kıyamet kopacakken, Tesla olunca kimseden ses çıkmıyor ve bu durum adeta normalleştiriliyor. Koltuk ısıtmasının akıllı telefon üzerinden de kumanda edilebiliyor olması bu durumu normalleştirmez. Çünkü arkaya oturan çocuğunuz, akrabanız veya arkadaşınızın telefonunda Tesla uygulaması olmayabilir. Aynı durum direksiyon arkasında gösterge tablosu olmaması konusunda da geçerli. Mesela bazı markaların giriş modellerinde radyo ekranı yok diye (ekran opsiyonel, radyonun kendisi var, direksiyondan kumanda ediliyor) sosyal medyada tartışmalar olurken, bir otomobilin en temel donanımlarından olan sürücü odaklı bir gösterge paneli olmaması “tasarım özelliği” olarak normalleştiriliyor. Bu tasarım nedeniyle sürüş esnasında gözü yoldan ayırmak gerekiyor. Eskiden az sayıda model bunu denese de neredeyse hepsi vazgeçtiler. Bu örnekleri çoğaltmak mümkün.

Otomobilin ön ve arka koltuklarındaki yaşam alanı geniş. Ancak koltuk kaplamaları terletiyor.

Otomobilin iç mekânı gayet geniş. Arka koltuklarda diz ve baş mesafesi sorunu yok. Bununla birlikte arka koltukta oturan yolcuların ayaklarını ön koltukların altına doğru uzatabilmesi ve arka koltuk sırtlıklarının eğimlerinin ayarlanabiliyor oluşu konforu arttıran bir etken. 854 litrelik bagaj hacminin biraz abartılı olduğunu, bu değerin tavana kadar ve bagaj zemini altındaki alanı da kapsayan hacim olduğunu eklemem gerek. Arka koltuk sırtlıklarının yatırılması ile bagaj hacmi 2041 lt’ye kadar ulaşıyor. Ortaya çıkan neredeyse tamamen düz yükleme alanında gece uyumak mümkün. Bu noktada Camp modu havalandırması sayesinde iç mekân sıcaklığını gece boyunca sabit tutabilmek mümkün.

Otomobil içinde adeta bir eğlence merkezi barındırıyor. Spotify, Netflix, YouTube, Arcade oyunları, müzik yapma uygulaması gibi bir çok özelliğe bu ekran üzerinden giriş yapılıyor.

Otomobilin 15.4 inçlik dokunmatik ekranı, içinde oyun, eğlence ve sinema merkezi barındırıyor. Bu ekran üzerinde farklı oyunları deneyebilir, YouTube veya Netflix videoları izleyebilir, otomobilin, sinyal, kapı açma gibi seslerini kişiselleştirebilir, müzik yapabilir ve resim çizebilirsiniz. Veya kamp modunu tamamlayacak şekilde ekranda şömine ateşi gösterebilir ve şömine çıtırtılarını duyabilirsiniz. Bu arada otomobilin standart müzik sistemi, pahalı markaların ses sistemlerinden aşağıda değil ve çok kaliteli bir ses sağlıyor.

Ayna ayarı, direksiyon ayarı, hatta torpido gözünü açmak için bile ekrana girmek zorunda olmak can sıkıcı.

Tesla Model Y nasıl bir otomobil?

Tesla Model Y; iç hacim, performans ve enerji tüketimi konusunda başarılı ve parasının karşılığını veren özelliklere sahip. Ayrıca dünyanın en güvenli birkaç otomobilinden bir tanesi… Sonbahar günlerinde bile terleten koltuk döşemesi (bunun nedenlerinden bir tanesi koltuk döşemesinin delikli-perfore olmaması)  ve parke taşlı yollardaki aşırı titreşim ise bana göre bu otomobilin en büyük eksikleri.

Otomobilin arka koltukları yatırıldığında 854 lt olan bagaj hacmi 2054 lt’ye ulaşıyor.
Öndeki bagajın hacmi 117 litre.

 

Tesla Model Y fabrika verileri – teknik özellikler

Motor: Elektrikli

Maksimum güç:              159 kW

Maksimum hız: 217 km/h

0-100 km/h:      7.5 sn

Menzil (WLTP ortalama):            455km

Bagaj hacmi:     854 lt / 2041 Ön bagaj 117 lt

Boyutlar (uz./gen./yük.):            4751 / 1978 /1624 mm

Fiyat:    1.791.541 TL

 

+  Geniş iç mekân, performans, yol tutuş, güvenlik, kamera sistemi

–  İç mekân tıkırtıları, işçilik, kullanışsız kumandalar, ergonomi, terleten koltuklar

 

Tesla Model Y hızlanma testi verileri (A noktası-B noktası, B noktası-A noktası ortalaması)

0-50 km/h:        3.25 sn

0-80 km/h:        5.45 sn

0-100 km/h:      7.4 sn

0-120 km/h:      10.0 sn

0-400 m:            15.5 sn

 

Otomobil.com.tr sitesinde daha önce yayınlanan;

“VavaServis, Tesla onaylı hasar onarım merkezi oldu” haberi için BURAYA,

“Tesla Türkiye 2023 fiyat listesi” haberi için BURAYA,

“Tesla ve ilk prensipler teorisi” yazısı için BURAYA,

“Tesla’nın üstünlükleri nelerdir?” yazısı için BURAYA,

“Elon Musk Tesla’yı neden kurdu?” yazısı için BURAYA,

“Elektrikli otomobil tarihi & Tesla devrimi” yazısı için BURAYA,

“Tesla Roadster sürüş izlenimi” yazısı için BURAYA,

“Ali Ağaoğlu Tesla Roadster’ını İTÜ’ye bağışladı haberi için BURAYA tıklayın!

Diğer mecramız e-otodergi için BURAYA tıklayın!

spot_imgspot_imgspot_img
spot_imgspot_imgspot_img

Kategoriler