İlk defa 1957 yılında doğan ve İtalyan halkının mobilize olmasında büyük pay sahibi olan orijinal Fiat 500 1975 yılına kadar üretildi. 2007’de ise ikinci defa doğdu ve deyim yerindeyse yeni bir kimlik kazanarak bir moda ikonu halini aldı. Günümüze kadar 110’dan fazla ülkede 1 milyondan fazla satışa ulaşan Fiat 500 gamı, sonradan yollara çıkan 500C ve şimdi 500L ile geniş bir aile halini aldı. Bu aile 2014’te tanıtılacak 500X ile daha da genişleyecek. Arazi şartlarına daha uygun olan 500X’in Türkiye’de satışına ise 2015 yılında başlanması bekleniyor.
Bu kısa bilgilendirmeden sonra gelelim Fiat 500L’ye. Fiat’ın Mayıs 2013’te Türkiye’de satışına başladığı ama bu süreçte reklam ve tanıtımına henüz başlamadığı 500L, bir ayda 190 adetlik satışa ulaşarak küçük MPV sınıfının en çok satan üyesi oldu. Reklam ve tanıtımsız ulaşılan bu satış, Fiat Türkiye’nin ilk başta 1500 adet olarak belirlediği 2013 satış hedefini 5000 adet olarak revize etmesine neden olmuş. Biz de Fiat’ın yeni otomobili 2013 500L’yi İstanbul-Sapanca arasında düzenlenen basın test sürüşü etkinliğinde kullandık.
Fiat 500L’in ülkemizde 1.4 16V Fire 95 HP (Pop ve Popstar donanım seviyeleri), 0.9 Turbo Twinair 105 HP (Rockstar) benzinli ile 1.3 16V Multijet II 85 HP (Pop / Popstar / Rockstar), 1.6 16V Multijet II 105 HP (Popstar / Rockstar) turbodizel olmak üzere 4 motor seçeneği ile 39.900 TL’den başlayan fiyatlarla satılıyor. Biz test sürüşünde 1.6 Multijet 105 HP Popstar (52.750 TL) ve 1.6 Multijet 105 HP Rockstar (56.750 TL) versiyonlarını kullanma fırsatı bulduk. Otomatik şanzıman arayışında olanlar içinse otomatikleştirilmiş manuel şanzıman olan Dualogic 1.3 Multijet motorda sunuluyor.
Fiat 500L’nin tasarımında üç unsura önem verilmiş. Aslında bu unsurlar L harfinin de kaynağı. İngilizce’de Large (büyük), Light (hafif) ve Loft (yüksek) kelimelerinin ilk harfi 500L’nin L’sinin kaynağı olarak gösteriliyor.
Pop-Popstar ve Rockstar farkı ne?
Fiat 500’ün sevimli hatlarının devam ettirildiği 500L’nin Pop ve Popstar versiyonlarında uzunluğu 4147 mm , genişliği 1784 mm, yüksekliği ise 1665 mm. Rockstar’da ise dingil mesafesinde bir değişiklik yok ama diğer boyutlarda (uzunluk + 121 mm, genişlik + 16 mm, yükseklik +13 mm) farklar var. Bunun nedeniyse Rockstar’ın daha agresif görünen özel tamponları, plastik kaplamalı çamurluk dodikleri ve yükseltilmiş, araziye daha uygun hale getirilmiş süspansiyonu. Yurtdışında Trekking adıyla satılacak Rockstar versiyonun ilk defa Türkiye’de satışa sunulduğunu da belirtelim.
Fiat 500L’nin iç tasarımı ferah ve fonksiyonel. 22 adet eşya gözünün sunulduğu otomobilin ön konsolu da farklı renklerdeki dekorlarla görsel açıdan da zenginleştirilmiş. Bu otomobilde yumuşak dokunuşlu plastik malzemelere ise yer verilmemiş.
İç mekanda beni en çok etkileyen nokta çok başarılı ön görüş açıları oldu. A sütunu bölgesindeki üçgen cam, kör nokta sorununu büyük oranda çözüp, çapraz görüşleri ferahlatarak otomobile daha rahat hakim olunmasını sağlıyor. Günümüz modern otomobillerinin çoğu bu kadar ferah görüş açıları sunamıyor. Bu da sürüş güvenliğine etki eden bir durum. İç mekandaki diğer fark yaratan noktaysa koltukların sunduğu değişkenlik. Arka koltuklar ileri-geri hareket edebilmelerinin yanı sıra, sırt eğimleri de ayarlanabiliyor. Sağ ön koltuk sırtlığı da katlanarak 2.4 metreye kadar yüklerin taşınabilmesine olanak tanıyor. Ayırıcı bir raf ile ikiye bölünen bagaj ın 412 litrelik bagaj hacmi, küçük sınıf bir MPV için gayet başarılı. Arka koltuklardan söz açılmışken panoramik cam tavanlı versiyonlarda arka koltuktaki baş mesafesinin uzun boylular için biraz yetersiz olduğunu ekleyeyim.
Sürüş özellikleri – performans
Fiat 500L’nin ilk olarak 1.6 16V Multijet II 105 HP Popstar versiyonunu kullandım. Yukarıda da belirttiğim gibi otomobilin görüş açıları başarılı. Ancak direksiyon simidinin üst kısmının hız göstergesinin sol üst, motor devir saatinin ise sağ üst kısmını biraz perdelediğini söylemeliyim. Orta konsolun üst kısmındaki 5 inçlik dokunmatik ekranın kullanımı anlaşılır ve buradan Eco:Drive Live programına girerek tüketimle ilgili anlık bilgilere ulaşabilmek mümkün. Bu program sürücünün kullanım tarzını analiz ederek tüketimi azaltmaya yardımcı olacak yönlendirmeler yapabiliyor. Bu sistemde sürüş karakteri yeşil, turuncu, sarı ve kırmızı olarak ve bir sayısal (yüksek rakam, iyi ekonomi)ekonomi indeksi ile değerlendiriliyor. Standart donanımda bulunan ve sarsıntısız çalışan stop-start sistemi de yakıt ekonomisine katkı sağlayan unsurlardan.
Otomobilde bulunan 1.6 litrelik ikinci nesil Multijet’te, üçüncü nesil common rail yakıt püskürtme sistemi bulunuyor. Bu sistemde enjektörler 8 defaya kadar püskürtme yapabiliyor. 3750 d/d’de 105 HP maksimum güç üreten bu motorun 320 Nm’lik maksimum torku ise 1750 d/d’den itibaren ortaya çıkıyor. 2000 d/d’nin altında gaz pedalına biraz ağır tepki veren motor, bu devirden sonra kendine gelmeye başlıyor. Açıkçası çekiş fena değil, ama 320 Nm’yi pek hissedemediğimi de söylemem gerek. 6 ileri oranlı şanzımanın vites geçişleri ise pürüzsüz ve rahat.
Kabin gürültüsü küçük sınıf bir MPV için başarılı olan 500L’nin süspansiyon konforu iyi. Sürüşü doğal olarak dinamik değil ama virajlarda tedirginlik yaşatmıyor. Zaten elektronik sürüş destek sistemleri de (ASR, ESP, ERM-devrilme önleme sistemi) güvenliğin sigortası olarak standart olarak tüm versiyonlarda sunuluyor. Fabrika verilerine göre 0-100 km/s hızlanmasını 11.3 saniyede tamamlayan 1365 kg ağırlığındaki 500L 1.6 Multijet Popstar 2013’ün maksimum hızı ise 181 km/s. Yakıt tüketimiyse şehiriçinde 5.4lt/100 km, şehirdışında 3.9 lt/100 km, ortalamada ise 4.5lt/100 km.
Gelelim 500L 1.6 Multijet Rockstar’a. Yukarıda Rockstar’ın birkaç farklılığından bahsettim. Ama farklar bunlarla sınırlı değil. Farklı karoser detaylarının yanı sıra, Popstar’ın 205/55 R16 ebadındaki yaz lastiklerinin yerine 225/45 R17 ebadında M+S lastikler, kilitli diferansiyel etkisi yapan Traction+ çekiş kontrol sistemi de Rockstar’ın farklılıkları arasında. Rockstarın daha yüksek karoseri nedeniyle otomobilde yana yatma eğilimini azaltmak için biraz daha sert süspansiyon kullanılmış. Tabi 17 inçlik jant-lastik kombinasyonu da bu sertlikte pay sahibi. Ama endişelenmeye gerek yok, çünkü 500L, Rockstar versiyonunda bile yeterince konforlu. Maksimum hızı 175 km/s olan yeni Fiat 500L 1.6 Multijet Rockstar’ın yakıt tüketim değerleri ise aynı motora sahip Popstar’a göre her disiplinde 0.2lt/100 km oranında daha yüksek.
Sonuç
Farklı çizgisini ferahlık hissi ve fonksiyonellikle birleştiren 500L, 3 kapılı Fiat 500’ü beğenen ama yetersiz iç mekan özellikleri nedeniyle bu aracı tercih etmeyen, şehirli ve genç insanlara yönelik tasarlanmış bir MPV.
Otomobille ilgili fiyat listesine ulaşmak için BURAYA TIKLAYIN!
Yeni Fiat 500L 1.6 16V Multijet II 105 HP 2013 teknik özellikler – fabrika verileri
Pop – Popstar |
Rockstar |
|
Motor |
4 silindirli,16V,1598 cc, turbodizel |
4 silindirli,16V,1598 cc, turbodizel |
Şanzıman |
6 ileri manuel |
6 ileri manuel |
Maksimum güç |
105 HP@3750 d/d |
105 HP@3750 d/d |
Maksimum tork |
320 Nm@1750 d/d |
320 Nm@1750 d/d |
0-100 km/s hızlanma |
11.3 sn |
11.3 sn |
Maksimum hız |
181 km/s |
175 km/s |
Yakıt tüketimi (ş.içi/ş.dışı/ort) |
5.4/ 3.9/ 4.5 lt/100 km |
5.6/ 4.1/ 4.7 lt/100 km |
CO2 emisyonu |
117 g/km |
122 g/km |
Boyutlar (uz./gen./yük.) |
4147/1784/1665 mm |
4268/1800/1678 mm |
Bagaj hacmi |
412/1480 lt |
412/1480 lt |
Ağırlık |
1365 kg |
1375 kg |