Volkswagen Transporter T4 efsanesi 30 yaşında. Volkswagen T4; Eylül 1990’da VW T1, VW T2 ve VW T3’ün toplamda 6.7 milyon adetlik üretiminden sonra tanıtıldı. Volkswagen Transporter T4 için efsane ve dönüm noktası demek yanlış olmaz.
Bunun nedeni de hava soğutmalı, arkaya konumlandırılmış boxer motorlu, arkadan itişli bir minibüs olan Transporter’ın veya VW T Serisi’nin; T4 adlı nesliyle, önden motorlu, önden çekişli bir mimariye kavuşmasıydı. Bunlar T4’ü; Volkswagen Transporter, VW Bus ya da diğer bir ismiyle VW Bulli geleneğinde bir dönüm noktası haline getiren özelliklerdi. T4’e gelmeden önce, kısaca önceki modellerden bahsedelim.
İlk VW T1 Bulli 5 Ağustos 1950’de, 20-1880 şasi numarası ile Volkswagen’in Wolfsburg’daki fabrikasında bantlardan indi. Type 2 kodlu bu araç (ülkemizde VW Kaplumbağa olarak bilinen VW Beettle – Käfer “VW Typ 1” olarak isimlendiriliyor) 1131 cc’lik, hava soğutmalı, 4 silindirli bir motora sahipti. 25 HP’lik bu motor T1’e 80 km/h maksimum hız sağlıyordu.
1950-1967 arasında üretilen Volkswagen T1’i, 1967-1979 yılları arasında üretilen T2 ve 1979 yılında üretilmeye başlayan T3 takip etti. Bu üç neslin ortak özelliği hava soğutmalı arkadan motor, arkadan itişli olmalarıydı.
1990 yılıysa Volkswagen T Serisi veya Transporter – Caravelle ailesi için bir dönüm noktası oldu. T4 olarak bilinen bu seri ile birlikte tamamen yeni bir mimariye geçti. Artık T Serisi’nde su soğutmalı, önde konumlandırılmış motor seçenekleri vardı ve aktarma da önden çekişli olmuştu. Volkswagen Transporter’ın ülkemizde de kemikleşmiş bir hayran kitlesine kavuşmasının ilk basamağını VW T4 oluşturdu diyebiliriz. T4’le birlikte ilk defa Transporter ailesinde kısa ve uzun şasi seçenekleri sunulmaya başlandı.
Volkswagen T4 ilk etapta güçleri 60-110 HP arasında değişen üçü benzinli, ikisi de dizel (atmosferik) motor seçeneği vardı. Tüm 5 silindirli motor seçenekleri ile Caravelle GL ve Multivan seçeneklerinde hidrolik direksiyon standarttı. 5 silindirli motorlar ayrıca opsiyonel olarak otomatik şanzıman seçeneği ile alınabiliyordu. 1993 yılında 4×4 versiyon T4 Syncro yollara çıktı.
T4, 1995 yılında önemli bir olaya da tanıklık etti. 1995 yılında “Volkswagen Ticari Araç” ayrı bir marka haline geldi. Bu yıl ayrıca Transporter ailesinde ilk defa bir TDI motor (Turbo Diesel Injection) kullanıldı (2.5 lt 5 silindir TDI 102 HP). Ayrıca Multivan, Caravelle ve California’da 140 HP’lik 2.8 lt, silindirli motor sunulmaya başlandı. 1998’deyse 151 HP’lik 2.5 lt V6 TDI motor, T4 gamının en güçlü motoru unvanını aldı. 2000’lere gelindiğindeyse 204 HP’lik V6 motor model gamına eklendi.
2003 yılında final yapan T4; panel van, kombi, double cab Transporter, Caravelle, Multivan ve California ile toplamda 1.900.000 adetlik satışa ulaşarak bayrağı T5’e devretti.
Otomobil.com.tr sitesinde yayınlanan Caravelle Temmuz 2020 fiyat listesine ulaşmak için BURAYA, VW Ticari Araç internet sitesine ulaşmak için BURAYA tıklayın!