Mazda’nın kompakt sınıftaki temsilcisi Mazda3’ün yeni nesli (2014), İstanbul, New York, Melbourne, St. Petersburg ve Londra’da düzenlenen eş zamanlı etkinlikle tanıtıldı. Biz de bu etkinliğin Sait Halim Paşa Yalısı’nda düzenlenen İstanbul ayağını 26 Haziran 2013, Çarşamba gecesi canlı olarak izledik.
10 yıllık bir geçmişe sahip Mazda3 bu süre zarfında yaklaşık 3.5 milyon adetlik satışa ulaşarak Mazda’nın itici gücü oldu. Zaten kompakt sınıf olarak da adlandırılan C segmenti Avrupa binek otomobil pazarının yaklaşık yüzde 25’ini oluşturması nedeniyle toplam pazarın da temel direklerinden birisi. Bu yüzden bu pazarda fark yaratabilmek için müşterilere özel bir şeyler sunabilmek önemli.
KODO – “hareketin ruhu” adlı tasarım anlayışı ile tasarlanan yeni Mazda3, Mazda’nın CX-5 ve yeni Mazda6 ile başlattığı sürecin devamı. Skyactiv adlı bir teknoloji bütününü (motor, şanzıman, aerodinamik, hafiflik) kapsayan yeni Mazda3’ün tasarımına büyük özen gösterildiği ilk andan itibaren belli oluyor. Otomobilin burun tasarımına göz atıldığında markanın kendine has kanat formlu radyatör ızgarasından farlara doğru akan çıta dikkat çekiyor. Bunun dışında farların üstünden geriye doğru, ön kapının omuz hizasından arka kapıya akan kat izi ve bu kat izinin arka kapı hizasında, arka çamurluktan gelen kat iziyle birleşmesiyle kıvrımlı ve cesur bir görünüm sağlanmış. Bana göre görsel anlamdaki diğer çekici nokta ise otomobilin uzun burun tasarımı. Ayrıca ön tekerleğin ön kapı çizgisinden biraz daha ileri taşınarak, ön tampona biraz daha yakın tasarlanmış olması otomobile dengeli bir duruş kazandırmış. 2700 mm gibi kompakt hatchback sınıfı için uzun sayılabilecek (Golf 2637 mm, Focus 2648 mm) bir dingil mesafesi sunan otomobilin uzunluğu 4460 mm, genişliği 1795 mm, yüksekliği ise 1450 mm. 350 lt’lik bagaj hacmi, arka koltukların yatırılması ile 1250 lt oluyor.
Yeni Mazda3’ün iç mekanının, bundan sonraki Mazda modelleri için örnek teşkil edeceği ifade ediliyor. Kalite hissi eskiye göre arttırılmış iç mekanda bilgi, eğlence, bağlantı, güvenlik ve konfor kombinasyonuna önem verilmiş. Gelişmiş ve kolay kullanımlı bir insan-makine arayüzünün (HMI) bulunduğu Mazda3’te iletişim (akıllı telefon bağlantısı sayesinde e-posta görebilme, sms, navigasyon vb.) ve eğlenceye ilişkin bilgiler, orta konsolun üst kısmında bulunan 7 inçlik WVGA dokunmatik ekranda gösteriliyor.
SKYACTIV motorlar
Skyactiv motor ailesi 14:1 sıkıştırma oranı (seri üretim modellerde dünyanın en yüksek oranı), yakıt tasarrufu sağlayan 4-2-1 egzoz sistemi, daha iyi yakıt püskürtmesi için çok delikli enjektörler, özel piston oyukları gibi teknik detaylara sahip. Yeni Mazda3’te ilk etapta SKYACTIV-G 1.5 (100 HP), SKYACTIV-G 2.0 (120 HP), SKYACTIV-G 2.0 yüksek güç -i-ELOOP’lu (165 HP) benzinli ile SKYACTIV-D 2.2 150 HP turbo dizel olmak üzere 4 motor seçeneği sunulacak. i-ELOOP adlı Mazda’nın son teknoloji rejeneratif fren sistemi ile birlikte dünyanın en hızlı stop-start sistemi olduğu iddia edilen i-stop da Mazda3 2014’ün yenilikleri arasında.
Fiyatları henüz belli olmayan yeni Mazda3, 2014’ün ilk aylarında Türkiye’de satışa sunulacak.